Eleverne opnår en bredere faglig forståelse, når de har matematikredskaber i hænderne.
Eleverne opnår en bredere faglig forståelse, når de har matematikredskaber i hænderne.

Matematik løses med redskaber

En ny serie produkter gør det nemmere for børn at lære matematik og fremmer samtidigt entreprenørskab og samarbejde

Det er efterhånden velkendt, at børn har forskellige indlæringsbehov og måder at forstå viden. Børn med matematiske indlæringsvanskeligheder kan have svært for at tillære sig de fire regnearter, og selv simple beregninger kan forårsage store problemer. Undersøgelser har dog peget på, at visuelle redskaber er en stor hjælp for børn i alle aldre og på alle udviklingstrin.

Linex Active Learning er en ny serie produkter, som kan hjælpe børn med bedre at forstå matematikkens grundprincipper. Serien henvender sig til børnehaver, indskolingen og mellemtrinnet og har også vist sig at være yderst egnet til børn med indlæringsvanskeligheder – herunder også børn med autisme og ADHD.

Matematiklærer Laila Ørum Madsen fra Landsgrav Friskole i Slagelse har prøvet produkterne og har oplevet en positiv udvikling, når hun har brugt Linex Active Lear­ning i sin undervisning:

– Jeg inddrager altid visuelle redskaber, som Active Learning-serien består af. Både i specialundervisning og i den almindelige matematikundervisning. Jeg har oplevet, at eleverne har fået en bredere faglig forståelse, når de har siddet med matematikredskaberne i hænderne, siger Laila Ørum Madsen.

Bliver nysgerrige

Active Learning-produkterne er udarbejdet og testet i samarbejde med matematiklærere. Feedbacken i hele forløbet har været yderst positiv. Mange lærere har, grundet den nye skolereform, begrænset tid til selv at udvikle materialer, som tager hensyn til børns forskellige indlæringsbehov, og Active Learning er derfor en kærkommen hjælp i det daglige undervisningsarbejde. Laila oplever også, at børnene er meget positive over for denne nye måde at lære matematik.

– Eleverne synes, det er spændende, og det vækker deres nysgerrighed meget, når de skal arbejde på forskellige måder, som Active Learning-serien lægger op til, siger Laila Ørum Madsen.

Laila udtrykker også stor begejstring for at benytte Active Learning på forskellig vis til forskellige elever.

– Det er vigtigt at tage højde for, at børn lærer forskelligt, og derfor er det vigtigt at arbejde med matematikken på forskellige måder. I min daglige undervisning gør jeg meget ud af at inddrage matematikredskaber. Vi arbejder skiftevis med bogen og i værksteder. Her er det typisk de redskaber, som er med i Active Learning, som vi benytter os af, og især indskolingseleverne synes, at det er sjovt og spændende at arbejde med dem.

 

Fakta

Linex har gamle stolte traditioner og blev i 1935 etableret af den danske civilingeniør Frede Duelund Nielsen. Linex voksede hurtigt og blev på rekordtid en af verdens mest kendte mærker inden for tegneartikler med fokus på præci­sion­ og høj kvalitet. Hovedparten af Linex’s produkter bruges på skoler og uddannelsesinstitutioner i hele verden.

Linex blev i 2001 købt af Hamelin, en førende europæisk producent af kontorartikler. Linex’s ånd er ført videre, og det har været naturligt at udvikle et sortiment med fokus på indlæring af matematiske færdigheder.

Se Active Learning-sortimentet i Lyrecos nye Skole­katalog 2016 og fra 1. januar på www.lyreco.dk.

Seneste artikler

 
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Det Kongelige Teater · 03-12-2018

– Der er solide argumenter for at integrere naturfagene frem for at undervise i dem som individuelle fag, hvis man vil tage de overordnede formål med uddannelserne alvorligt, mener professor emeritus Jens Dolin.

Vi skal videre med et integreret naturfag i skolen

Skal naturfagene i skolen være adskilte eller arbejde sig hen mod et fælles fag? Professor emeritus Jens Dolin, der gennem sit arbejdsliv har forsket i naturfagsdidaktik, er ikke i tvivl om, at vi skal videre med at få fokus på sagen frem for enkeltfaget.

Institut for naturfagsdidaktik · 03-12-2018

Den industrielle udvikling er i fokus i forløbet ”Fra Håndværk til Robot”. Undervisningsforløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.

Der var engang en dampmaskine

Teknisk Museum i Helsingør inviterer skolernes elever ind i teknikkens verden

Teknisk Museum · 03-12-2018

Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Sonova · 03-12-2018

I dag er der i alt 17 titler og syv forskellige sprog på det lille forlag i Frederikssund, Bjerre Trykkeri og Forlag.

Et livsværk med grammatikbøger

Siden 1982 har Bjerre Trykkeri og Forlag produceret og leveret grammatikbøger til de danske skoleelever

Bjerre trykkeri & forlag · 03-12-2018