Eleverne opnår en bredere faglig forståelse, når de har matematikredskaber i hænderne.
Eleverne opnår en bredere faglig forståelse, når de har matematikredskaber i hænderne.

Matematik løses med redskaber

En ny serie produkter gør det nemmere for børn at lære matematik og fremmer samtidigt entreprenørskab og samarbejde

Det er efterhånden velkendt, at børn har forskellige indlæringsbehov og måder at forstå viden. Børn med matematiske indlæringsvanskeligheder kan have svært for at tillære sig de fire regnearter, og selv simple beregninger kan forårsage store problemer. Undersøgelser har dog peget på, at visuelle redskaber er en stor hjælp for børn i alle aldre og på alle udviklingstrin.

Linex Active Learning er en ny serie produkter, som kan hjælpe børn med bedre at forstå matematikkens grundprincipper. Serien henvender sig til børnehaver, indskolingen og mellemtrinnet og har også vist sig at være yderst egnet til børn med indlæringsvanskeligheder – herunder også børn med autisme og ADHD.

Matematiklærer Laila Ørum Madsen fra Landsgrav Friskole i Slagelse har prøvet produkterne og har oplevet en positiv udvikling, når hun har brugt Linex Active Lear­ning i sin undervisning:

– Jeg inddrager altid visuelle redskaber, som Active Learning-serien består af. Både i specialundervisning og i den almindelige matematikundervisning. Jeg har oplevet, at eleverne har fået en bredere faglig forståelse, når de har siddet med matematikredskaberne i hænderne, siger Laila Ørum Madsen.

Bliver nysgerrige

Active Learning-produkterne er udarbejdet og testet i samarbejde med matematiklærere. Feedbacken i hele forløbet har været yderst positiv. Mange lærere har, grundet den nye skolereform, begrænset tid til selv at udvikle materialer, som tager hensyn til børns forskellige indlæringsbehov, og Active Learning er derfor en kærkommen hjælp i det daglige undervisningsarbejde. Laila oplever også, at børnene er meget positive over for denne nye måde at lære matematik.

– Eleverne synes, det er spændende, og det vækker deres nysgerrighed meget, når de skal arbejde på forskellige måder, som Active Learning-serien lægger op til, siger Laila Ørum Madsen.

Laila udtrykker også stor begejstring for at benytte Active Learning på forskellig vis til forskellige elever.

– Det er vigtigt at tage højde for, at børn lærer forskelligt, og derfor er det vigtigt at arbejde med matematikken på forskellige måder. I min daglige undervisning gør jeg meget ud af at inddrage matematikredskaber. Vi arbejder skiftevis med bogen og i værksteder. Her er det typisk de redskaber, som er med i Active Learning, som vi benytter os af, og især indskolingseleverne synes, at det er sjovt og spændende at arbejde med dem.

 

Fakta

Linex har gamle stolte traditioner og blev i 1935 etableret af den danske civilingeniør Frede Duelund Nielsen. Linex voksede hurtigt og blev på rekordtid en af verdens mest kendte mærker inden for tegneartikler med fokus på præci­sion­ og høj kvalitet. Hovedparten af Linex’s produkter bruges på skoler og uddannelsesinstitutioner i hele verden.

Linex blev i 2001 købt af Hamelin, en førende europæisk producent af kontorartikler. Linex’s ånd er ført videre, og det har været naturligt at udvikle et sortiment med fokus på indlæring af matematiske færdigheder.

Se Active Learning-sortimentet i Lyrecos nye Skole­katalog 2016 og fra 1. januar på www.lyreco.dk.

Seneste artikler

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019

25.000 skoleelever fandt nye, sunde bakterier i naturen

Verdens hidtil største indsamling af bakterier fra naturens planter, Masseeksperiment 2018, har resulteret i et opsigtsvækkende fund: Over to dage har forskerne opdaget ti hidtil ukendte bakteriearter, alle potentielt gavnlige mælkesyrebakterier

Masseeksperimentet · 22-02-2019

 
Metoden går bl.a. ud på at arbejde kreativt med kendt danskfagligt stof som bogstavelyde, håndfonemer, bogstavernes betydning i sproget, deres form, m.v.

Sang, rap og bevægelse lærer børnene i 0. klasse avancerede bogstavelyde

Helt nyt koncept integrerer sang, rap og bevægelse i 0. klasselederens undervisning som en fast del gennem hele året

Ordstrømmen · 22-02-2019

 
Til jul sidste år fik fire lotteri-sælgere fra 3.A. på Institut Sankt Joseph mulighed for at overrække en flot check på 13.000 kroner til Børnehjælpsdagens arbejde. Det var klassens overskud ved salg af i alt 1.000 julelodder. Checken blev overrakt til Børnehjælpsdagens ambassadør Bubber.

Børn hjælper børn – gennem lotterier

Overskuddet fra lodsalget hos Børnehjælpsdagen går til arbejdet med anbragte børn og udsatte unge i Danmark

Børnehjælpsdagen · 22-02-2019

 
Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.

Teknologiforståelse skal afprøves på 46 skoler

Fælles Mål for det nye fag teknologiforståelse er på plads. Det vil de kommende tre år blive afprøvet på de 46 folkeskoler, som er en del af et forsøg

Teknologiforståelse · 22-02-2019