Først til keglen

Siden folkeskolereformen trådte i kraft sidste år, har bevægelse været på skoleskemaet. På Vestfjendsskolen har man valgt at anvende A-Sports idébank til aktiv læring

Af: 

journalist Birgitte Bahat

Tre hold børn står på række, forreste ‘mand’ står i en hula-hop-ring. Klar, parat, quiz hedder legen, som læreren sætter i gang med spørgsmålet: Hvem har skrevet ‘Den Grimme Ælling’? Børnene konfererer hurtigt med deres hold og sætter i løb hen mod den modsatte ende af banen. Alle tre spæner af sted. De kender svaret. Hvem kommer først hen og slår til keglen?

Elsker timerne

Børnene går i 2. klasse på Vestfjendsskolen i Viborg Kommune. Det er lige over middag, og de er i gang med dagens ‘læring og bevægelse’.

- Børnene elsker de her timer. De er alle glade for at være med, sådan er det ikke nødvendigvis i alle timer, men her er de bare på, når vi laver det. Det er tydeligt, at de får masser af energi af det, fortæller Dorte Kristensen, indskolingslærer på skolen.

Aktiv læring

Siden folkeskolereformen trådte i kraft sidste år, har bevægelse været på skoleskemaet, og på Vestfjendsskolen har man valgt at anvende A-Sports idébank til aktiv læring. En kuffert fyldt med remedier, en hjemmeside med små animationsvideoer er det basismateriale, som skolen dagligt bruger til glæde for både elever og lærere.

- Det er nemt at gå til. Der står præcist, hvad man skal bruge, og hvad man skal gøre. Børnene kan endda selv scanne QR koden med deres i-pads og se den lille animationsvideo, som forklarer opgaven, inden vi går i gang. Jeg behøver ikke bruge en masse energi på at forklare, hvad det går ud på, siger Dorte Kristensen.

Gennemtænkt

Hun fortæller, at lærerne også tidligere har tænkt bevægelse ind i undervisningen, men dog ikke så systematisk som det er tilfældet i dag. De ser flere fordele ved det færdigudviklede koncept.

- Der er jo forskel på, hvor gode vi er til at finde på relevante opgaver med bevægelse. De lege, vi kan hente i A-Sports idébank er alle gennemarbejdede, og det fælles mål er tænkt ind. Vi kunne måske godt selv sidde og finde på noget, men det ville have krævet, at vi brugte en hel masse tid på det, siger Dorte Kristensen.

Gratis inspiration

På A-Sports hjemmeside kan man finde bevægelseslegene og de små animationsvideoer, ligesom der er mulighed for at tilmelde sig et nyhedsbrev, så man kan modtage gratis inspiration i mailboksen en gang om ugen. Desuden kan man få besøg af en konsulent, som kan forklare og instruere i læringslegene.

- Vi havde virkelig stor gavn af at have konsulenten ude, det har givet os masser af ideer til, hvordan vi selv kan videreudvikle legene og bruge dem på flere forskellige måder. Jeg bruger for eksempel nogle af bevægelseslegene, som er beregnet til dansk i engelskundervisningen, eller jeg ændrer lidt på en matematikleg og bruger den i dansk. Jeg bruger det ofte som repetitionsleg. Når vi har lært noget i klasseværelset virker det fint at gentage det i en bevægelsesleg udenfor bagefter, siger Dorte Kristensen.

Nye veje

At opgaverne rammer plet er ikke helt tilfældigt. A-Sport har ansat en uddannet lærer til at udvikle konceptet. A-Sport handler med sportsudstyr, og virksomheden har stor succes med konceptet. Dorte Kristensen ser ikke noget problem i, at der i sidste ende ligger et kommercielt formål bag idébanken.

- Sådan er skolen lige nu. Vi er nødt til at være åbne og gå nye veje, hvis vi skal følge med til tidens krav og forventninger. Jeg ville synes, det var et problem, hvis vi gik ud og brugte penge på noget, som vi ikke fik brugt nok, men det er slet ikke tilfældet her. Vi bruger det rigtig meget, og vi kan også se, at det kan holde til noget, siger hun.

- Jeg synes bare, det er smart. I og med jeg ikke skal bruge tid på at forberede opgaverne med bevægelse, kan jeg koncentrere mig om andre ting. Jeg kan bruge mere tid på andre ting i undervisningen og også på sociale ting. Vi behøver jo ikke alle opfinde den dybe tallerken på ny hver gang, siger Dorte Kristensen.

Besøg Idébanken til aktiv læring på www.a-sport.dk

Seneste artikler

 
Janne Hedegaard, chef for Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge.

Inklusion skal mindske ulighed og styrke fællesskabet

Inklusion skal sætte alle skolens elever i stand til at magte sociale og faglige fællesskaber, men det kræver også, at skolen rummer forskellige former for viden og kompetencer

Inklusion · 24-02-2020

Er det sundt for barnet at bruge så meget tid foran skærmen? Det spørgsmål sætter mediebrugerorganisationen KLF, Kirke & Medier, under debat ved foredrag rundt om i landet.

Tænk over dit barns skærmtid

Foruroligende forskning viser, at intensiv brug af skærme ikke blot sløver, men også risikerer at hæmme udviklingen af hjernen. KLF, Kirke & Medier, tilbyder at tage emnet under debat ved foredrag på skoler

Debat · 24-02-2020

Eleverne sidder med hver deres Chromebook og skriver på livet løs.

Ny metode til skriftsprogsundervisning af de yngste børn

De yngste elever i skolen bliver bedre til at skrive, hvis de kan høre, hvad de skriver, mens de skriver

Lytteskrivning · 24-02-2020

 
Her er et eksempel på et klasselokale efter en ændret indretning.

Få bedre trivsel, ro og overskud ved en ny organisering af skoledagen

Sådan lyder tilbuddet fra lærer, forfatter og kursusholder Karina Winther, der er ophavsmanden til filosofien Ugeskemarevolutionen

UgeskemaRevolutionen · 24-02-2020

 

Det kontantløse samfund rykker ind på skolerne

Med det kontantløse betalingskoncept Skolepenge.dk kan skolen slippe for bøvl og uhygiejniske kontanter og samtidig ruste eleverne til en kontantfri fremtid

Betalingsmidler · 24-02-2020