Installatonsfoto i Yayoi Kusama installation Gleaming Lights of the Souls, 2008. Louisiana Museum of Modern Art
Installatonsfoto i Yayoi Kusama installation Gleaming Lights of the Souls, 2008. Louisiana Museum of Modern Art

Mød kunsten på Louisiana

Flere lokale skoler i Fredensborg Kommune har været på speed-date med kunstmuseet Louisiana

Af: 

Ëlisabeth Bodin, formidlingschef, Louisiana

Et nyt skoleår er startet og Louisiana Learning har speed-datet med de lokale skoler i ugen op til skolestart. Målet var udveksling af idéer og planlægning af forløb, der kan omfatte et besøg på Louisiana: ‘Vi skal med vores klasse i efteråret arbejde med … Vi kunne godt tænke os… Hvad har I af tilbud, der passer ind her?’

‘Vi kender ikke Afrika…’ er et af de udsagn, der bærer Louisianas nye særudstilling om arkitektur, kultur og identitet i Afrika. Noget ved vi. Jeres elever har sikkert fået lidt geografi på plads ved f.eks. at spille Afrikas Stjerne. Det har måske også givet dem en fornemmelse af, at der gemmer sig rigdomme i Afrika. Afhængig af deres alder har de set nyheder om ebola, borgerkrig, sult og fattigdom, der plager det store kontinent. De har måske også snuset til kolonihistorien? Men hvordan giver vi dem flere og andre billeder på nethinden af, hvordan det er at leve og bo i Afrika? Og hvordan skaber vi nysgerrighed efter at ville vide mere om den del af verden der ligger syd for Sahara? Det er ambitionen med Afrika udstillingen at levere et bidrag i den retning med sin rigdom af Afrika-fortællinger: Skoleprojekter til oversvømmelsestruede bydele, flettede frisurer som arkitektur, en slumrende slangekvinde, mænd der tæmmer hyæner, dyrker fransk mode eller heavy metal for nu at nævne nogle stykker.

Arkitektur lokalt og globalt

‘Arkitekturen omkring os’ er et projekt, som ni udskolingsklasser fra Fredensborg Kommune vil deltage i i efteråret. Her skal de undersøge arkitektur lokalt og globalt. Afrika udstillingen kommer til at indgå i forløbet, ligesom klasserne skal ud og undersøge deres egen arkitektur, der hvor de bor sammen med arkitekter fra tegnestuen Arki lab. Projektet er støttet af huskunstnerordningen, og Louisiana Learning ser det som en mulighed for at udvikle et fast undervisningstilbud om arkitektur, der skal give elever redskaber til at se og vurdere den arkitektur, der omgiver dem. Her er altså en mulighed for jeres klasse for at bruge Louisiana i forbindelse med et arkitekturforløb.Polkaprikkens ukronede dronning

Andre og helt anderledes rum kan I opleve hos den kvindelige, japanske kunstner Yayoi Kusama, som fra september til februar 2016 vil fylde Louisiana med prikker og mønstre, der fortsætter i det uendelige som en besættelse. Køn, krop og kosmologi er nogle af de centrale temaer for hende, men også ønsket om at forstå sig selv som en lille prik i universet. Hun har sågar i 1968 tilbudt at male Præsident Nixon forsigtigt med prikker over hele kroppen. Målet var at dæmpe hans krigeriske tilbøjeligheder. Politiske projekter ligger dermed også på lur hos polkaprikkens ukronede dronning. Ubesværet glider hun ud og ind af kunstens, modens, musikkens og poesiens verden og kan inspirere enhver til at tænke i nye, kreative baner.

Sanselige oplevelser

Louisiana Learning tror på, at elever har brug for at lære gennem sanselige oplevelser og praktisk erfaring, hvis de skal kunne huske og bruge, det de har lært. Her kan kunsten noget helt særligt og åbner for en frugtbar undren i mange fag. Vi tror også på, at det hele starter med lærerne. Engagement, nysgerrighed og faglighed gør hele forskellen. Det er derfor også hvad vi lægger vægt på i vores eget team af kunstformidlere, og hvad vi inviterer til med inspirationsdagen ‘Brug kunsten’ den 18. september, hvor vi med Kusama udstillingen som afsæt åbner for diskussioner om, hvordan kunsten kan berige undervisningen og udveksler ideer og erfaringer i forhold til undervisningsforløb. Løbende afholder vi også gratis fyraftensarrangementer med introduktion til de aktuelle særudstillinger.

På Louisiana er der altså gode muligheder for stærke møder med kunsten, der kan berige undervisningen. Hvad tid, økonomi og forberedelse angår, er der forskellige modeller.●

Læs mere på www.Louisiana.dk/learning

 

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020