Hvem bestemmer over din krop?

‘My Body My Rights’ er overskriften på Mediekonkurrencen for grundskolernes 6.-10. klasser 2016, som Politiken og Ekstra Bladet afholder i samarbejde med Amnesty International

At bestemme over sin egen krop er en menneskeret. Men over hele verden får millioner af piger og drenge ikke selv lov til at bestemme, hvem de vil være kæreste med, og hvornår de vil have sex. De lever i frygt for seksuelle overgreb og voldtægt.‘My Body My Rights’ er overskriften på Mediekonkurrencen for grundskolernes 6.-10. klasser 2016, som Politiken og Ekstra Bladet afholder i samarbejde med Amnesty International. En konkurrence, du kan tilmelde din klasse til allerede nu, og som løber af stablen i uge 9, 10 og 11 i foråret 2016.

For de fleste teenagere er svaret heldigvis: mig selv. Men for millioner af piger og drenge verden over træffes fundamentale livsvalg af andre.

Journalistiske genrer

Med Mediekonkurrencen kan elever fra grundskolernes 6.-10. klasser dykke ned i de journalistiske genrer, lege nyhedsredaktion og samarbejde om at formidle de historier, de har fundet frem til. Eleverne bestemmer selv, om historien skal formidles via et nyhedssite eller en avis – eller endda begge dele. Blogging, tv-klip, sociale medier og meget mere kan integreres.

Elever og lærere vil blive hjulpet på vej med blandt andet elevsite, hotline og undervisningsmateriale, og som lærer vælger man selv, om projektet skal ligge i uge 9, 10 eller 11.

Tværfagligt

Mediekonkurrencen kan bruges i dansk, engelsk, samfundsfag, historie, geografi, kristendom, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab, og ligger i tråd med mange af disse fags og emners kompetence og færdigheds – og vidensmål.Den trykte avis er stadig et kerneprodukt for os, og er en oplagt mulighed for eleverne til at sætte deres aftryk og skabe debat i lokalsamfundet, når avisen trykkes i 1.000 eksemplarer på rigtigt avispapir. Selvom de unge begår sig mest online i dag, tvivler jeg på, at deres budskab altid når bredt nok ud. Her kan den trykte avis noget helt andet og mere, fortæller projektchef Louise Abildgaard Grøn fra Ekstra Bladet Skole og Politiken Skole.

Krænkelser sker over hele verden – også i Danmark

Irland har en af verdens strengeste abortlovgivninger. Selv ikke kvinder, der er blevet gravide som følge af voldtægt, kan få en abort. Det samme gælder gravide, hvis foster har svære misdannelser eller ikke vil overleve fødslen.

I Nepal giftes ca. 40 procent af pigerne bort med tvang, inden de fylder 18 år, og 74 procent føder deres første barn, inden de fylder 19.

I Danmark kommer halvdelen af de voldtægtssager, hvor politiet sigter en formodet gerningsmand, aldrig for en domstol, selvom kvinden ofte har blå mærker eller rifter.

At kende sine rettigheder er helt essentielt for, at man kan kæmpe for dem. Problemstillingen er universel: Hvem bestemmer over din krop? Mediekonkurrencens styrke er, at eleverne får viden om normer og værdier i forskellige samfund og kulturer og derigennem får udviklet deres interkulturelle kompetencer. Samtidig kommer eleverne til at forholde sig til deres egne rettigheder og normer og får på den måde aktiveret den nye viden, siger Lisa Blinkenberg, leder af Amnestys undervisningsteam.Det er gratis at deltage i Mediekonkurrence for skoler 2016. Du kan tilmelde din klasse på www.politiken.dk/skole eller www.ekstrabladet.dk/skole. ‘Mediekonkurrence for skoler 2016’ er støttet af Danidas Oplysningsbevilling.

My Body My Rights

  • Én ud af tre kvinder i verden har oplevet vold eller seksuelle overgreb
  • 60 % af alle teenagere i landene syd for Sahara i Afrika ved ikke, hvordan man undgår graviditet
  • I 52 lande må piger under 15 år giftes bort af deres forældre
  • 150 millioner piger under 18 år har været udsat for seksuelle overgreb. 50 % af disse var under 16 år, da overgrebet fandt sted
  • I USA har 83 % af alle piger mellem 12 og 16 år været udsat for sexchikane i skolen
  • For 64 % af alle kvinder i Den Demokratiske Republik Congo var deres første seksuelle erfaring et overfald

(Kilder: FN og Amnesty International)

Mediekonkurrence for skoler 2016

  • Alle 6.-10. klasser kan være med i konkurrencen
  • Eleverne (6.-10. klasse) kan vælge mellem to medieformer: Trykt avis og/eller et nyhedssite
  • Hver klasse laver deres egen online avis og modtager efterfølgende 1.000 eksemplarer trykt på rigtigt avispapir
  • Eleverne kan integrere filmproduktion, artikel skrivning, sociale medier, blogging, research, reportage og interviews
  • Den trykte avis produceres med ‘Redaktionen’ – Ekstra Bladet og Politikens prisvindende avis værktøj til skoleelever
  • Vinderne kåres og præmieres i forskellige kategorier og aldersgrupper
  • Det er gratis at deltage

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020