Arkivfoto: Fotograf: DGI
Arkivfoto: Fotograf: DGI

Hedelyskolen styrker formen til et nyt skoleår

De ca. 700 elever på Hedelyskolen i Greve kan se frem til et skoleår med høj puls, idræt og sved på panden som DGI Profilskole

Et nyt skoleår står for døren, men allerede den 4. august gik personalet på Hedelyskolen i gang med at blive uddannet til at få pulsen op hos både dem selv og eleverne. Det sker, når de begynder på de første to af seks moduler i forløbet. Sammen med DGI skal først skolen og til september dens SFO arbejde målrettet på at blive certificeret som DGI Profilskole, hvor idræt, leg og bevægelse bliver en naturlig del af skoledagen.

- I løbet af det næste skoleår skal lærere og pædagoger igennem forskellige opgaver og forløb, der styrker dem til at være gode rollemodeller for børn og unge. Det betyder, at de voksne også selv skal hoppe, springe og løbe, ellers oplever man ikke, hvor rart det er at bevæge sig. DGI Profilskoler samarbejder også med familie og idrætsforeninger, og sætter dermed nye standarder for fysisk aktivitet på tværs af skole-, familie- og foreningsliv, siger Charlotte Bruus Dalsgaard, der er projektleder hos DGI.

Find glæden og begejstring

DGI Profilskoler er et landsdækkende koncept, der er udviklet i samarbejde med DGI og Dansk Skoleidræt. Målet er at gøre idræt, leg og bevægelse til en naturlig del af skoledagen, skolereformen stiller krav om 45 minutters bevægelse om dagen. Både skolen og SFO’en skal igennem en række moduler, der sikrer kvalitet og struktur, mens de får pulsen op.

- Vi ved fra forskning, at fysisk aktivitet fremmer læring, også som en integreret del af undervisningen. Men det skal ikke bare være koldbøtter, hvis læringen skal fremmes bedst, skal den fysiske aktivitet være udfordrende, varieret og indebære succesoplevelser. Det er netop det, vi arbejder med i forløbet, så alle bliver i stand til at omsætte teori til praksis, siger Charlotte Bruus Dalsgaard.

Den 4. august gennemførte skolens personale de første to af seks moduler. Det var med en blanding af teori og praksis, hvor også pulsen kom op. De øvrige fire moduler bliver afviklet i løbet af det næste skoleår. SFO’en starter op med dens eget forløb i september.

 

Seneste artikler

Det er nu, vi skal prioritere bevægelse

Udeundervisningen under corona lærte os, at bevægelse er godt for elevernes faglighed og trivsel. Men skal det blive en naturlig del af undervisningen, er der brug for en konkret indsats. Ellers går de gode erfaringer tabt, advarer læringsekspert

Leg og bevægelse · 14-06-2021

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021