Arkivfoto: Fotograf: DGI
Arkivfoto: Fotograf: DGI

Hedelyskolen styrker formen til et nyt skoleår

De ca. 700 elever på Hedelyskolen i Greve kan se frem til et skoleår med høj puls, idræt og sved på panden som DGI Profilskole

Et nyt skoleår står for døren, men allerede den 4. august gik personalet på Hedelyskolen i gang med at blive uddannet til at få pulsen op hos både dem selv og eleverne. Det sker, når de begynder på de første to af seks moduler i forløbet. Sammen med DGI skal først skolen og til september dens SFO arbejde målrettet på at blive certificeret som DGI Profilskole, hvor idræt, leg og bevægelse bliver en naturlig del af skoledagen.

- I løbet af det næste skoleår skal lærere og pædagoger igennem forskellige opgaver og forløb, der styrker dem til at være gode rollemodeller for børn og unge. Det betyder, at de voksne også selv skal hoppe, springe og løbe, ellers oplever man ikke, hvor rart det er at bevæge sig. DGI Profilskoler samarbejder også med familie og idrætsforeninger, og sætter dermed nye standarder for fysisk aktivitet på tværs af skole-, familie- og foreningsliv, siger Charlotte Bruus Dalsgaard, der er projektleder hos DGI.

Find glæden og begejstring

DGI Profilskoler er et landsdækkende koncept, der er udviklet i samarbejde med DGI og Dansk Skoleidræt. Målet er at gøre idræt, leg og bevægelse til en naturlig del af skoledagen, skolereformen stiller krav om 45 minutters bevægelse om dagen. Både skolen og SFO’en skal igennem en række moduler, der sikrer kvalitet og struktur, mens de får pulsen op.

- Vi ved fra forskning, at fysisk aktivitet fremmer læring, også som en integreret del af undervisningen. Men det skal ikke bare være koldbøtter, hvis læringen skal fremmes bedst, skal den fysiske aktivitet være udfordrende, varieret og indebære succesoplevelser. Det er netop det, vi arbejder med i forløbet, så alle bliver i stand til at omsætte teori til praksis, siger Charlotte Bruus Dalsgaard.

Den 4. august gennemførte skolens personale de første to af seks moduler. Det var med en blanding af teori og praksis, hvor også pulsen kom op. De øvrige fire moduler bliver afviklet i løbet af det næste skoleår. SFO’en starter op med dens eget forløb i september.

 

Seneste artikler

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020

At få spist og få energi er afgørende for, om børnene trives i skolen både fagligt og socialt. Foto: Claus Rasmussen

Sæt spisepausen i fokus

Ved overgangen fra børnehave til skole er det vigtigt at være opmærksom på betydningen af en god spisepause, siger forsker

Mejeriforeningen · 23-11-2020

Undervisningsforløbet giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser og tale om relationer.

Det gør det lidt nemmere at forstå dem, man går i klasse med

Undervisningsforløbet Perspekt 2.0 giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer

Perspekt · 23-11-2020

Lise Sohl Jeppesen, udviklingskonsulent,  Dansk Skoleidræt.

Bevægelse i løbet af skoledagen: Sæt ind i undervisningstiden

Forskere fra Syddansk Universitet giver unikt indblik i skolebørns bevægelse under faglige lektioner, frikvarterer og i løbet af hele skoledagen. Især i undervisningstiden er der rum til forbedring. Få tips til enkle øvelser

Leg og bevægelse · 23-11-2020

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020