Alle finaledeltagerne fra de forskellige professionshøjskoler samt medlemmer af dommerpanelet Marie Falkesgaard Slot (nederst venstre hjørne), Jens Arne Madsen og Pernille Schultz fra KMD.
Alle finaledeltagerne fra de forskellige professionshøjskoler samt medlemmer af dommerpanelet Marie Falkesgaard Slot (nederst venstre hjørne), Jens Arne Madsen og Pernille Schultz fra KMD.

Vildt sjovt at arbejde med it

Det blev den 29-årige lærerstuderende, Mia Lynnerup Olesen fra Frederiksberg, der løb med sejren i den nationale finale om KMD Education Award ved prisuddelingen på Skolemessen i Aarhus

Et forløb med vulkaner i modellervoks, skattejagter og masser af digitale redskaber gjorde Mia til en fortjent vinder i konkurrencen, der har tiltrukket lærerstuderende fra hele landet.

Glæden var til at få øje på, da Mia Lynnerup Olesen hørte sit navn råbt op af KMD’s direktør for Børn og Unge, Jens Arne Madsen, ved prisuddelingen på Skolemessen i Aarhus. Den frederiksbergske lærerstuderende fra Professionshøjskolen Metropols læreruddannelse fik udover æren og juryens anerkendende ord en check på 25.000 kr., der fulgte med sejren i den nationale finale i KMD Education Award.

- Jeg nåede lige at tænke – hold da op. Mig?! Det er ret vildt. Den her pris betyder virkelig meget. Det er en enorm anerkendelse og noget, jeg virkelig sætter pris på. Jeg kan jo ikke lade være med at arbejde med it. Jeg synes bare, det er helt vildt sjovt, siger den glade vinder Mia Lynnerup Olesen.

Forud for den nationale finale er gået regionale konkurrencer, hvor lærerstuderende rundt omkring i landet på de forskellige University Colleges har kæmpet om at vinde de lokale udgaver af KMD Education Award samt en billet til finalen, som blev afholdt på skolemessen i Aarhus.

Elever og dommerne taget med storm

Med vulkaner i modellervoks på YouTube, fællesblogs med islandske venskabsklasser og masser af inspirerende digitale øvelser har Mia Lynnerup Olesen i sit praktikforløb på Gladsaxe Skole skabt et forløb i geografi undervisningen for 8. klasserne, som har taget både elever og dommerne med storm.

- Mias forløb var superfedt. Hendes måde at bruge it i undervisningen betyder, at man som elev både har haft det sjovt og ikke mindst lært en masse. Jeg ville bare ønske, at det var mig, der havde fået lov til at have haft Mia som lærer, siger Miranda Dagson, formand for Danske Skoleelever og medlem af den nationale dommerkomite.

Sjovere undervisning

KMD Education Award er indstiftet af it-virksomheden KMD i samarbejde med læreruddannelser over hele landet. Og der er stor ros til årets vinder fra den danske it-virksomhed.

- Der skal lyde et kæmpe tillykke fra os i KMD til Mia. Hun har lavet et særdeles inspirerende læringsforløb. Det er yderst flot arbejde, som vi håber, kan give næring til endnu mere af den slags hos både de kommende lærere og de mere etablerede kollegaer, siger Jens Arne Madsen, direktør for Børn og Unge i KMD.

Formålet med prisen er at sætte fokus på brugen af digitale lærermidler i folkeskolen og på læreruddannelsen.

 

KMD Education Award

KMD Education Award er en pris, indstiftet af it-virksomheden, KMD og landets læreruddannelser. Prisen gives til en lærerstuderende, som har benyttet sig af it i undervisningen i forbindelse med deres praktikforløb. Konkurrencen er delt i to. Først konkurrerer de studerende på hvert af de syv University Colleges med deres egne kammerater, hvor der vælges en vinder fra hvert University College. Prisen er her 5.000 kr. Vinderne går videre til den nationale konkurrence, hvor man kæmper mod vinderne fra de øvrige læreruddannelser. Den nationale pris består udover ud over æren også af 25.000 kr.

Seneste artikler

 
Opera, ballet, skuespil og klassisk musik bliver sat på skoleskemaet for endnu flere børn og unge i hele landet i partnerskab med Det Kongelige Teater.

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Det Kongelige Teater er gået sammen med flere kommuner i hele landet om at give børn og unge mulighed for at stifte bekendtskab og arbejde med klassisk scenekunst i skolen

Det Kongelige Teater · 03-12-2018

– Der er solide argumenter for at integrere naturfagene frem for at undervise i dem som individuelle fag, hvis man vil tage de overordnede formål med uddannelserne alvorligt, mener professor emeritus Jens Dolin.

Vi skal videre med et integreret naturfag i skolen

Skal naturfagene i skolen være adskilte eller arbejde sig hen mod et fælles fag? Professor emeritus Jens Dolin, der gennem sit arbejdsliv har forsket i naturfagsdidaktik, er ikke i tvivl om, at vi skal videre med at få fokus på sagen frem for enkeltfaget.

Institut for naturfagsdidaktik · 03-12-2018

Den industrielle udvikling er i fokus i forløbet ”Fra Håndværk til Robot”. Undervisningsforløbet kommer ind på dampmaskinens påvirkning af samfundet, migrationen fra land til by, samlebåndsarbejde og det hårde liv på fabrikkerne.

Der var engang en dampmaskine

Teknisk Museum i Helsingør inviterer skolernes elever ind i teknikkens verden

Teknisk Museum · 03-12-2018

Folkeskolelærer Iben Lund Abrahamsen slap af med sine fysiske gener, efter hun ikke længere skulle overanstrenge sin stemme.

Læreren fandt selv ud af at skabe bedre akustik

Høretekniske hjælpemidler hjælper Iben Lund Abrahamsen, så hun ikke belaster stemmen, når hun underviser

Sonova · 03-12-2018

I dag er der i alt 17 titler og syv forskellige sprog på det lille forlag i Frederikssund, Bjerre Trykkeri og Forlag.

Et livsværk med grammatikbøger

Siden 1982 har Bjerre Trykkeri og Forlag produceret og leveret grammatikbøger til de danske skoleelever

Bjerre trykkeri & forlag · 03-12-2018