Alle finaledeltagerne fra de forskellige professionshøjskoler samt medlemmer af dommerpanelet Marie Falkesgaard Slot (nederst venstre hjørne), Jens Arne Madsen og Pernille Schultz fra KMD.
Alle finaledeltagerne fra de forskellige professionshøjskoler samt medlemmer af dommerpanelet Marie Falkesgaard Slot (nederst venstre hjørne), Jens Arne Madsen og Pernille Schultz fra KMD.

Vildt sjovt at arbejde med it

Det blev den 29-årige lærerstuderende, Mia Lynnerup Olesen fra Frederiksberg, der løb med sejren i den nationale finale om KMD Education Award ved prisuddelingen på Skolemessen i Aarhus

Et forløb med vulkaner i modellervoks, skattejagter og masser af digitale redskaber gjorde Mia til en fortjent vinder i konkurrencen, der har tiltrukket lærerstuderende fra hele landet.

Glæden var til at få øje på, da Mia Lynnerup Olesen hørte sit navn råbt op af KMD’s direktør for Børn og Unge, Jens Arne Madsen, ved prisuddelingen på Skolemessen i Aarhus. Den frederiksbergske lærerstuderende fra Professionshøjskolen Metropols læreruddannelse fik udover æren og juryens anerkendende ord en check på 25.000 kr., der fulgte med sejren i den nationale finale i KMD Education Award.

- Jeg nåede lige at tænke – hold da op. Mig?! Det er ret vildt. Den her pris betyder virkelig meget. Det er en enorm anerkendelse og noget, jeg virkelig sætter pris på. Jeg kan jo ikke lade være med at arbejde med it. Jeg synes bare, det er helt vildt sjovt, siger den glade vinder Mia Lynnerup Olesen.

Forud for den nationale finale er gået regionale konkurrencer, hvor lærerstuderende rundt omkring i landet på de forskellige University Colleges har kæmpet om at vinde de lokale udgaver af KMD Education Award samt en billet til finalen, som blev afholdt på skolemessen i Aarhus.

Elever og dommerne taget med storm

Med vulkaner i modellervoks på YouTube, fællesblogs med islandske venskabsklasser og masser af inspirerende digitale øvelser har Mia Lynnerup Olesen i sit praktikforløb på Gladsaxe Skole skabt et forløb i geografi undervisningen for 8. klasserne, som har taget både elever og dommerne med storm.

- Mias forløb var superfedt. Hendes måde at bruge it i undervisningen betyder, at man som elev både har haft det sjovt og ikke mindst lært en masse. Jeg ville bare ønske, at det var mig, der havde fået lov til at have haft Mia som lærer, siger Miranda Dagson, formand for Danske Skoleelever og medlem af den nationale dommerkomite.

Sjovere undervisning

KMD Education Award er indstiftet af it-virksomheden KMD i samarbejde med læreruddannelser over hele landet. Og der er stor ros til årets vinder fra den danske it-virksomhed.

- Der skal lyde et kæmpe tillykke fra os i KMD til Mia. Hun har lavet et særdeles inspirerende læringsforløb. Det er yderst flot arbejde, som vi håber, kan give næring til endnu mere af den slags hos både de kommende lærere og de mere etablerede kollegaer, siger Jens Arne Madsen, direktør for Børn og Unge i KMD.

Formålet med prisen er at sætte fokus på brugen af digitale lærermidler i folkeskolen og på læreruddannelsen.

 

KMD Education Award

KMD Education Award er en pris, indstiftet af it-virksomheden, KMD og landets læreruddannelser. Prisen gives til en lærerstuderende, som har benyttet sig af it i undervisningen i forbindelse med deres praktikforløb. Konkurrencen er delt i to. Først konkurrerer de studerende på hvert af de syv University Colleges med deres egne kammerater, hvor der vælges en vinder fra hvert University College. Prisen er her 5.000 kr. Vinderne går videre til den nationale konkurrence, hvor man kæmper mod vinderne fra de øvrige læreruddannelser. Den nationale pris består udover ud over æren også af 25.000 kr.

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019