Alle finaledeltagerne fra de forskellige professionshøjskoler samt medlemmer af dommerpanelet Marie Falkesgaard Slot (nederst venstre hjørne), Jens Arne Madsen og Pernille Schultz fra KMD.
Alle finaledeltagerne fra de forskellige professionshøjskoler samt medlemmer af dommerpanelet Marie Falkesgaard Slot (nederst venstre hjørne), Jens Arne Madsen og Pernille Schultz fra KMD.

Vildt sjovt at arbejde med it

Det blev den 29-årige lærerstuderende, Mia Lynnerup Olesen fra Frederiksberg, der løb med sejren i den nationale finale om KMD Education Award ved prisuddelingen på Skolemessen i Aarhus

Et forløb med vulkaner i modellervoks, skattejagter og masser af digitale redskaber gjorde Mia til en fortjent vinder i konkurrencen, der har tiltrukket lærerstuderende fra hele landet.

Glæden var til at få øje på, da Mia Lynnerup Olesen hørte sit navn råbt op af KMD’s direktør for Børn og Unge, Jens Arne Madsen, ved prisuddelingen på Skolemessen i Aarhus. Den frederiksbergske lærerstuderende fra Professionshøjskolen Metropols læreruddannelse fik udover æren og juryens anerkendende ord en check på 25.000 kr., der fulgte med sejren i den nationale finale i KMD Education Award.

- Jeg nåede lige at tænke – hold da op. Mig?! Det er ret vildt. Den her pris betyder virkelig meget. Det er en enorm anerkendelse og noget, jeg virkelig sætter pris på. Jeg kan jo ikke lade være med at arbejde med it. Jeg synes bare, det er helt vildt sjovt, siger den glade vinder Mia Lynnerup Olesen.

Forud for den nationale finale er gået regionale konkurrencer, hvor lærerstuderende rundt omkring i landet på de forskellige University Colleges har kæmpet om at vinde de lokale udgaver af KMD Education Award samt en billet til finalen, som blev afholdt på skolemessen i Aarhus.

Elever og dommerne taget med storm

Med vulkaner i modellervoks på YouTube, fællesblogs med islandske venskabsklasser og masser af inspirerende digitale øvelser har Mia Lynnerup Olesen i sit praktikforløb på Gladsaxe Skole skabt et forløb i geografi undervisningen for 8. klasserne, som har taget både elever og dommerne med storm.

- Mias forløb var superfedt. Hendes måde at bruge it i undervisningen betyder, at man som elev både har haft det sjovt og ikke mindst lært en masse. Jeg ville bare ønske, at det var mig, der havde fået lov til at have haft Mia som lærer, siger Miranda Dagson, formand for Danske Skoleelever og medlem af den nationale dommerkomite.

Sjovere undervisning

KMD Education Award er indstiftet af it-virksomheden KMD i samarbejde med læreruddannelser over hele landet. Og der er stor ros til årets vinder fra den danske it-virksomhed.

- Der skal lyde et kæmpe tillykke fra os i KMD til Mia. Hun har lavet et særdeles inspirerende læringsforløb. Det er yderst flot arbejde, som vi håber, kan give næring til endnu mere af den slags hos både de kommende lærere og de mere etablerede kollegaer, siger Jens Arne Madsen, direktør for Børn og Unge i KMD.

Formålet med prisen er at sætte fokus på brugen af digitale lærermidler i folkeskolen og på læreruddannelsen.

 

KMD Education Award

KMD Education Award er en pris, indstiftet af it-virksomheden, KMD og landets læreruddannelser. Prisen gives til en lærerstuderende, som har benyttet sig af it i undervisningen i forbindelse med deres praktikforløb. Konkurrencen er delt i to. Først konkurrerer de studerende på hvert af de syv University Colleges med deres egne kammerater, hvor der vælges en vinder fra hvert University College. Prisen er her 5.000 kr. Vinderne går videre til den nationale konkurrence, hvor man kæmper mod vinderne fra de øvrige læreruddannelser. Den nationale pris består udover ud over æren også af 25.000 kr.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018