Fotos: Johanne Christiani
Fotos: Johanne Christiani

Fokus på naturen som læringsrum

Siden 1995 har Københavns Universitet uddannet friluftsvejledere. Med stigende krav til lærere og elever om undervisning i udendørsrummet er uddannelsen mere aktuel end nogensinde

Af: 

Jessie Nørgaard, journalist

Friluftsvejlederuddannelsen på Københavns Universitet er en fleksibel deltidsuddannelse, som i år kan fejre 20 års jubilæum. Uddannelsen var den første til at certificere friluftsvejledere i Danmark. På uddannelsen er naturen som læringsrum helt central, og ifølge studieleder Mathilde Vædele Haugaard Jensen kan friluftsliv noget helt særligt i forhold til læring.

- Friluftsliv skaber en større motivation for læring, fordi alt, hvad vi gør ude i naturen, giver mening. Der er en grund til at lære at bygge en bivuak, hvis man vil holde sig tør ved overnatning i regnvejr, og en grund til at lære at lave bål, hvis man vil have aftensmad. Der ligger et kæmpe potentiale i at bruge friluftsliv i undervisningen, fordi man her lærer tingene, hvor man har brug for dem. Sat sammen med den traditionelle skoleundervisning giver friluftsliv muligheder for at gøre abstrakt undervisning mere konkret.

Mathilde Vædele Haugaard Jensen mener, at friluftsliv kan svare på nogle af fremtidens udfordringer inden for undervisning, og at uddannelsen som friluftsvejleder derfor fortsat vil have sin berettigelse.

- Friluftsliv giver en masse realkompetencer. Det giver evner til at tænke handlingsorienteret og kreativt og til at indgå i sociale sammenhænge. Samtidig kan det at være i naturen give ro og harmoni i en stressende verden.

Stigende interesse for friluftsliv

I løbet af de 20 år, uddannelsen har eksisteret, har man oplevet en stigende interesse for friluftsliv i befolkningen. Samtidig har der været et øget krav til lærere, der bruger naturen i deres undervisning, om at kunne dokumentere deres evner i brugen og formidlingen af den. Det er et af de væsentligste argumenter for at deltage på uddannelsen, erfarer Mathilde Vædele Haugaard Jensen, og uddyber:

- Danskerne er mere aktive i naturen end tidligere og det har selvfølgelig skabt en interesse for friluftsvejlederuddannelsen. Men vi oplever også, at der blandt lærere er et øget behov for at kunne argumentere for og legitimere færdigheder, viden og kompetencer. Samtidig er der efter Præstøulykken, hvor flere elever kom til skade, kommet langt mere fokus på sikkerhed, når man har elever med i naturen. Netop sikkerhed er også noget, der optager vores studerende på friluftsvejlederuddannelsen meget.

Hængekøjer og træklatring

På friluftsvejlederuddannelsen foregår en stor del af undervisningen ude i naturen. Der er flere ekskursioner, hvor gruppen af studerende er væk i flere dage ad gangen, og netop dette har været en af de største oplevelser for Johanne Christiani, der blev færdig som friluftsvejleder i 2012 og i dag arbejder på Baunehøj Efterskole.

- Vi fik lov at nørde planter i en hel uge, ro kajak på Isefjorden, sove i hængekøjer og klatre i træer i Grib Skovs mørke. Det gav mig ikke kun en masse fantastiske oplevelser, men også en masse færdigheder og var en øjenåbner for, hvor meget jeg egentlig kunne, og hvorfor man skal bruge naturen i pædagogiske sammenhænge.

Ifølge Johanne Christiani giver naturen med sin uforudsigelighed noget helt særligt til hendes undervisning. Her er der knyttet en handling til enhver situation, og her kræves snarrådighed for at kunne svare på naturens krav. Det er det, hun giver videre til sine elever, når hun underviser i friluftsliv.

- Det helt unikke med naturen er, at den er uden for vores kontrol. Jord, vind og vejr er ikke noget, vi selv har produceret, formet eller designet, og vi er tvunget til at handle i det. Hvis mine elever fryser, må de tage en trøje på, og hvis de skal lave mad, må de tænde et bål. I naturen har alting en konsekvens, og det er en vigtig lære for børn og unge. Samtidig kan naturen give noget helt særligt i forhold til at være sammen som en gruppe. Hvis eleverne for eksempel skal klatre i træer, lærer de ikke kun at sikre hinanden, men også, at de har hinandens liv i deres hænder.

Friluftsvejlederuddannelsen er en fleksibel deltids­uddannelse i friluftsliv, som du kan tage på op til tre år.

Studiet kan både bruges som en katalysator for nye jobmuligheder eller som et fagligt løft for undervisere med interesse for natur og friluftsliv

Se mere om moduler, datoer og priser på www.friluftsvejleder.science.ku.dk

Seneste artikler

Det er nu, vi skal prioritere bevægelse

Udeundervisningen under corona lærte os, at bevægelse er godt for elevernes faglighed og trivsel. Men skal det blive en naturlig del af undervisningen, er der brug for en konkret indsats. Ellers går de gode erfaringer tabt, advarer læringsekspert

Leg og bevægelse · 14-06-2021

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021