Fra forandringskaos til stærkere ressourcer

Efteruddannelse er en konstruktiv medspiller i din faglige udvikling og din skoles sunde forandringsproces

Af: 

proceskonsulent Christina Gamborg Holm, Go’ Proces

Skolereformen er nu en del af hverdagen for landets folkeskoler, og mange lærere giver udtryk for usikkerhed, oplevelsen af at arbejde i kaos, og at de nye rammer spænder ben for deres faglighed.

Når vi taler om efter- og videreuddannelse, taler vi om noget der nu, og i fremtiden, spiller en kæmpestor rolle for vores samfundsudvikling, på de lokale arbejdspladser og for de enkelte medarbejdere. Så hvordan bliver efteruddannelse en succesfuld oplevelse for både leder og medarbejder, og for jeres fælles praksis omkring skolen?

Først, lad os kigge lidt nærmere på, hvorfor det i udgangspunktet ikke er nemt at gøre tingene anderledes.

At være en del af en forandringsproces

Det er de færreste mennesker, som lykkes med at melde sig ud af forandringer. Hvad end det så drejer sig om forandringer i privatlivet, på arbejdet eller i samfundet, så er vi som oftest nødt til at håndtere forandringen, når vi møder den.

Andre gange inviterer vi selv forandringerne ind i vores liv, i troen på at ændringen så måske er nemmere at overskue. Men de fleste kan sikkert sagtens nikke genkendende til, hvordan selv de mindste forandringer kan virke uoverskuelige.

Vi er netop trådt ind i et nyt år, og traditionen tro, har de fleste af os nok lavet et nytårsforsæt eller to, som skal få det nye år til at glide endnu bedre end de forrige. En klassiker er forsættet om mere motion eller en sundere kost. De fleste vil nok også allerede på nuværende tidspunkt (dvs. en god måneds tid inde i ‘projektet’) have oplevet, hvor svært det er ikke at gøre nøjagtig som de plejer, hvor udfordrende det er at holde fokus på de nye mål, og hvor svære løbeskoene er at få på?

Om end dette er et noget forsimplet billede på vanskelighederne i enhver forandring er det, ikke desto mindre, et reelt indblik i, hvorfor det kan være svært at holde fast i skolereformens mange nye fordele; det vi gjorde før, er en vane, som vi har svært ved at ændre.

Den rette efteruddannelse som værktøj

Valget af efteruddannelse ligger hos både leder og medarbejder. I de fleste tilfælde vil skolen have behov for specifikke kompetencer som efteruddannelse af en medarbejder kan tilvejebringe. I andre tilfælde ønsker en medarbejder måske personligt at forbedre og fordybe sig på et specifikt område, der måske ikke er direkte i tråd med skolens nuværende praksis. Det er så op til lederen at vurdere, hvorvidt det er en mulighed som en del af personaleudviklingen.

Hos Go’Proces har vi stor erfaring med, at ledelsen, i samråd med vores konsulenter, kommer frem til, at uddannelse i kommunikationsredskaber, projektledelse eller konstruktiv håndtering af forandringsprocesser bliver nøglen til i fællesskab at løfte skolens kompetencer og ressourcer. Det er naturligvis et individuelt valg, men ofte ser vi, at den rette efteruddannelse er den, der kobler medarbejderens og ledelsens ønsker med skolens behov. Kan disse ønsker forenes, bliver forløbet både fagligt og organisatorisk indsigtsfuldt for alle parter og med stort fokus på processuelle redskaber, er chancen for, at den enkelte kan omsætte den nye viden i praksis, langt større.

Efteruddannelse hos Go’ Proces

Hos Go’Proces har vi 14 års erfaring med at levere effektfulde, velfungerende og originale processer til hele landet. Derudover har vi specialiseret os i uddannelsesforløb, som kan kombineres med diplomfag. www.goproces.dk

Seneste artikler

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020

Lokal brobygning mellem den lokale folkeskole og eksempelvis det stedlige gymnasium kan betyde meget for at højne fremmedsprogene.

Brobygning for at styrke fremmedsprog i undervisningen

Det Nationale Center for Fremmedsprog, NCFF, har snart eksisteret i to år. To spændende og mildt sagt begivenhedsrige år, hvor der er igangsat en lang række projekter og initiativer, der skal være med til at løfte fremmedsprogene

Det Nationale Center for Fremmedsprog · 22-09-2020

Lynguide til mentalisering

Hvad er mentalisering? Hvorfor er det relevant? Og hvad skal du have for øje, når du arbejder mentaliseringsbaseret? Få svar med denne lynguide til mentalisering. For lærere og pædagoger, der arbejder med elever med særlige behov

At kunne se bag om adfærd · 21-09-2020

The sad snail Sandy

Børnenes selvkreativitet er i konstant fare

Det mener børnebogsforfatteren Stig Seberg, der via eget forlag har udgivet en serie lydbøger for børn, der giver ro til børn og voksne

Engelskundervisning · 18-09-2020

 
Lena Lindenskov og Peter Weng

Gør brug af samtalen i matematik

I dette indlæg giver to eksperter i matematikundervisning gode råd til kunsten at skabe interesse for matematik hos elever på især mellemtrinnet

Matematikundervisning · 09-09-2020