Fra forandringskaos til stærkere ressourcer

Efteruddannelse er en konstruktiv medspiller i din faglige udvikling og din skoles sunde forandringsproces

Af: 

proceskonsulent Christina Gamborg Holm, Go’ Proces

Skolereformen er nu en del af hverdagen for landets folkeskoler, og mange lærere giver udtryk for usikkerhed, oplevelsen af at arbejde i kaos, og at de nye rammer spænder ben for deres faglighed.

Når vi taler om efter- og videreuddannelse, taler vi om noget der nu, og i fremtiden, spiller en kæmpestor rolle for vores samfundsudvikling, på de lokale arbejdspladser og for de enkelte medarbejdere. Så hvordan bliver efteruddannelse en succesfuld oplevelse for både leder og medarbejder, og for jeres fælles praksis omkring skolen?

Først, lad os kigge lidt nærmere på, hvorfor det i udgangspunktet ikke er nemt at gøre tingene anderledes.

At være en del af en forandringsproces

Det er de færreste mennesker, som lykkes med at melde sig ud af forandringer. Hvad end det så drejer sig om forandringer i privatlivet, på arbejdet eller i samfundet, så er vi som oftest nødt til at håndtere forandringen, når vi møder den.

Andre gange inviterer vi selv forandringerne ind i vores liv, i troen på at ændringen så måske er nemmere at overskue. Men de fleste kan sikkert sagtens nikke genkendende til, hvordan selv de mindste forandringer kan virke uoverskuelige.

Vi er netop trådt ind i et nyt år, og traditionen tro, har de fleste af os nok lavet et nytårsforsæt eller to, som skal få det nye år til at glide endnu bedre end de forrige. En klassiker er forsættet om mere motion eller en sundere kost. De fleste vil nok også allerede på nuværende tidspunkt (dvs. en god måneds tid inde i ‘projektet’) have oplevet, hvor svært det er ikke at gøre nøjagtig som de plejer, hvor udfordrende det er at holde fokus på de nye mål, og hvor svære løbeskoene er at få på?

Om end dette er et noget forsimplet billede på vanskelighederne i enhver forandring er det, ikke desto mindre, et reelt indblik i, hvorfor det kan være svært at holde fast i skolereformens mange nye fordele; det vi gjorde før, er en vane, som vi har svært ved at ændre.

Den rette efteruddannelse som værktøj

Valget af efteruddannelse ligger hos både leder og medarbejder. I de fleste tilfælde vil skolen have behov for specifikke kompetencer som efteruddannelse af en medarbejder kan tilvejebringe. I andre tilfælde ønsker en medarbejder måske personligt at forbedre og fordybe sig på et specifikt område, der måske ikke er direkte i tråd med skolens nuværende praksis. Det er så op til lederen at vurdere, hvorvidt det er en mulighed som en del af personaleudviklingen.

Hos Go’Proces har vi stor erfaring med, at ledelsen, i samråd med vores konsulenter, kommer frem til, at uddannelse i kommunikationsredskaber, projektledelse eller konstruktiv håndtering af forandringsprocesser bliver nøglen til i fællesskab at løfte skolens kompetencer og ressourcer. Det er naturligvis et individuelt valg, men ofte ser vi, at den rette efteruddannelse er den, der kobler medarbejderens og ledelsens ønsker med skolens behov. Kan disse ønsker forenes, bliver forløbet både fagligt og organisatorisk indsigtsfuldt for alle parter og med stort fokus på processuelle redskaber, er chancen for, at den enkelte kan omsætte den nye viden i praksis, langt større.

Efteruddannelse hos Go’ Proces

Hos Go’Proces har vi 14 års erfaring med at levere effektfulde, velfungerende og originale processer til hele landet. Derudover har vi specialiseret os i uddannelsesforløb, som kan kombineres med diplomfag. www.goproces.dk

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019