En hyldest til Jørn Utzon

Elever kan tage med på en guidet tur online i arkitektens mesterværk – Operahuset i Sydney

Jørn Utzon er verdenskendt for sin arkitektur, og som et led i Utzon Centers aktive arbejde med arkitekturformidling for børn og unge, afholdes i efteråret 2013 løbende workshops for folkeskoler og gymnasieklasser skræddersyet til udstillingen, ‘Jørn Utzon – Arkitektur til Mennesker’.

Udstillingen er opdelt i tre fokusområder og er en hyldest til Jørn Utzon og hans arkitektur – ikke mindst Operahuset i Sydney, der i år kan fejre 40 års jubilæum. I forbindelse med udstillingens afsluttende fokus på Jørn Utzons internationalt anerkendte mesterværk, er Utzon Center indgået i et målrettet samarbejde med operahuset om et større digitalt undervisningsprojekt. Projektet tilføjer i høj grad et ekstra – og bogstaveligt talt internationalt – niveau til Utzon Centers eksisterende formidlingsarbejde inden for arkitektur, kunst og design, der i forvejen opererer under navnet ArchiLab.

Backstage

Efterårets digitale læringsprojekt bygger videre på Operahuset i Sydneys såkaldte ‘Digital Education Programme’, der indtil videre har givet 2.800 australske skoleelever fordelt på 48 skoleklasser i New South Wales mulighed for – digitalt og på tværs af tid og rum – at opleve bygningen og teatrets arkitektur, følge forestillinger direkte, være med backstage samt tage del i workshops, alt sammen direkte fra elevernes egne klasseværelser via moderne digital konferenceteknologi.

Operahuset stiller således værter med individuelle specialer og ansvarsområder til rådighed, som underviser og guider eleverne online og viser dem steder i operaen, man på grund af sikkerhed eller pladsmangel normalt slet ikke må eller kan få adgang til som fysisk besøgende skoleklasse.

Det dansk-australske samarbejde mellem Utzon Center og Operaen i Sydney bringer nu dette undervisningsprojekt ud over de australske landegrænser til danske skoleelever, og formålet er klart: at facilitere en række undervisningssessioner med danske skoleklasser, der befinder sig langt væk fra det australske kontinent, og dermed give nogle af vores skoleelever muligheden for at opleve Jørn Utzons storslåede verdensarkitektur helt tæt på og bag om, uden at de behøver rejse til den anden side af jorden.

TV og web-cam

Selve setup’et er i sig selv ganske simpelt. En TV-skærm, et web-kamera, en internetforbindelse og et videokonference-system til at skabe et direkte online link, er alt, der behøves for at etablere en interaktiv forbindelse, hvor elever, lærere og operaens repræsentanter kan se og høre hinanden, udveksle spørgsmål og svar og løse kreative opgaver sammen. En helt ny undervisnings- og indlæringsform, der udvider horisonter og sprænger de begrænsninger fysiske afstande normalt sætter.

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019