En hyldest til Jørn Utzon

Elever kan tage med på en guidet tur online i arkitektens mesterværk – Operahuset i Sydney

Jørn Utzon er verdenskendt for sin arkitektur, og som et led i Utzon Centers aktive arbejde med arkitekturformidling for børn og unge, afholdes i efteråret 2013 løbende workshops for folkeskoler og gymnasieklasser skræddersyet til udstillingen, ‘Jørn Utzon – Arkitektur til Mennesker’.

Udstillingen er opdelt i tre fokusområder og er en hyldest til Jørn Utzon og hans arkitektur – ikke mindst Operahuset i Sydney, der i år kan fejre 40 års jubilæum. I forbindelse med udstillingens afsluttende fokus på Jørn Utzons internationalt anerkendte mesterværk, er Utzon Center indgået i et målrettet samarbejde med operahuset om et større digitalt undervisningsprojekt. Projektet tilføjer i høj grad et ekstra – og bogstaveligt talt internationalt – niveau til Utzon Centers eksisterende formidlingsarbejde inden for arkitektur, kunst og design, der i forvejen opererer under navnet ArchiLab.

Backstage

Efterårets digitale læringsprojekt bygger videre på Operahuset i Sydneys såkaldte ‘Digital Education Programme’, der indtil videre har givet 2.800 australske skoleelever fordelt på 48 skoleklasser i New South Wales mulighed for – digitalt og på tværs af tid og rum – at opleve bygningen og teatrets arkitektur, følge forestillinger direkte, være med backstage samt tage del i workshops, alt sammen direkte fra elevernes egne klasseværelser via moderne digital konferenceteknologi.

Operahuset stiller således værter med individuelle specialer og ansvarsområder til rådighed, som underviser og guider eleverne online og viser dem steder i operaen, man på grund af sikkerhed eller pladsmangel normalt slet ikke må eller kan få adgang til som fysisk besøgende skoleklasse.

Det dansk-australske samarbejde mellem Utzon Center og Operaen i Sydney bringer nu dette undervisningsprojekt ud over de australske landegrænser til danske skoleelever, og formålet er klart: at facilitere en række undervisningssessioner med danske skoleklasser, der befinder sig langt væk fra det australske kontinent, og dermed give nogle af vores skoleelever muligheden for at opleve Jørn Utzons storslåede verdensarkitektur helt tæt på og bag om, uden at de behøver rejse til den anden side af jorden.

TV og web-cam

Selve setup’et er i sig selv ganske simpelt. En TV-skærm, et web-kamera, en internetforbindelse og et videokonference-system til at skabe et direkte online link, er alt, der behøves for at etablere en interaktiv forbindelse, hvor elever, lærere og operaens repræsentanter kan se og høre hinanden, udveksle spørgsmål og svar og løse kreative opgaver sammen. En helt ny undervisnings- og indlæringsform, der udvider horisonter og sprænger de begrænsninger fysiske afstande normalt sætter.

Seneste artikler

Det er nu, vi skal prioritere bevægelse

Udeundervisningen under corona lærte os, at bevægelse er godt for elevernes faglighed og trivsel. Men skal det blive en naturlig del af undervisningen, er der brug for en konkret indsats. Ellers går de gode erfaringer tabt, advarer læringsekspert

Leg og bevægelse · 14-06-2021

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021