Hjemmesiden vandetsvej.dk skal udvikles og opdateres, så elever i grundskolen fremover vil blive inspireret til at lære mere.
Hjemmesiden vandetsvej.dk skal udvikles og opdateres, så elever i grundskolen fremover vil blive inspireret til at lære mere.

Samspil med lærere skal give fornyet hjemmeside

Hjemmesiden vandetsvej.dk formidler hele vandets kredsløb. Siden går en grundig opdatering i møde, og forsyningerne bag siden ønsker det skal ske i et samarbejde med lærerne

Af: 

Marie Lauritzen, informationsmedarbejder, Spildevandscenter Avedøre I/S

Forestil dig at åbne for din vandhane uden at blive mødt af rislende frisk vand. Eller at trykke på knappen på toilettet uden at vandet skyller toiletpapir og andre ‘sager’ ud.

Vand er ligeså almindeligt for os, som når vi tænder for lyset eller sætter telefonen eller Ipaden til opladning. Alt sammen noget vi tager som en selvfølge. Men det er det ikke. Hver dag arbejder flere tusinde mennesker rundt om i Danmark på, at vi kan få rent vand ud af hver eneste vandhane, og de fjerner hver eneste stykke afføring og toiletpapir, inden vandet sendes tilbage til naturen.

Fagnørderne fortæller

Danmarks store forsyninger har lavet undervisningssiden, vandetsvej.dk, der formidler viden om vandets kredsløb, fra grundvand og drikkevand til forbrug og renset spildevand. Siden er lavet af fagnørder, og det er der kommet en fagligt stærk side ud af, hvor man ikke er i tvivl om, at det der står, er rigtigt. Budskabet er i sin enkelhed, at vi skal passe på vandet i hele sit boblende kredsløb.

Faglighed, beat og pædagogik

Men spørger man lærere og elever, og det er væsentligt, da siden henvender sig til grundskolen, så nærmer siden sig kedelig i udtrykket, og fanger ikke den ånd og det beat, der er på skolerne. Men hvordan gør man det? Og kan det fanges og lægges på en hjemmeside samtidig med, at man tilfredsstiller både skolens farverige beat og fagnørdernes trang til orden og korrekthed? I løbet af det næste års tid skal siden under kniven, og denne gang bliver det i et tæt samspil med lærere så faglighed, beat og pædagogik forenes.

Omtanke kræver viden

Når det kommer til at passe på vandet i sin vej rundt i kredsløbet, kan vi gøre meget nu og her, f.eks. lade være med at proppe toilettet til med vatpinde, bind og klude, som renseanlæggene efterfølgende bruger hulens mange ressourcer på at fjerne igen. Det er en simpel ting, som alle, både børn og voksne kan hjælpe til med derhjemme. Men når det kommer til at værne om fremtidens drikkevand, kræver det meget mere omtanke. Her skal eleverne kende til, hvordan man undgår at forurene, de skal lære at værdsætte naturen og det rene vand, så de ønsker at beskytte det – og så skal de lære, hvordan man gør.

 

Vil du deltage?

Går du med tanker og ideer om fremtidens formidlings hjemmeside om vand, så hører vi meget gerne fra dig. Kontakt Birgitte Skjøtt, DANVA, på bs@danva.dk.

www.danva.dk

 

Seneste artikler

Nyere forskning viser, at børnene kan skrive sig til faglig viden. Så skrivning er ikke alene et anliggende for dansklæreren, men også for de andre faglærere.

Skrivning er vejen til læring og oplevelser

Det hjælper gevaldigt på elevernes indlæring, hvis de hurtigt lærer at skrive. Derfor skal de ifølge en ekspert tidligt arbejde med skrivning i alle fag

Gyldendal Uddannelse · 23-05-2019

Den sunde og klimavenlige madkasse

Hvordan laver man klimavenlig mad? Det vil Coop gerne have skolebørn til at arbejde med i et landsdækkende projekt

Coop · 23-05-2019

Survive. eleverne får historien om de første mennesker, der levede i det landskab, vi kalder Danmark i dag.

Kan oldtidens folk inspirere os til at overleve i dag?

Hvad med at tage på læringslejr på Nationalmuseets besøgssteder – kan vi tage ved lære af oldtidens folk? Eller besøg vikingerne, som vi tror, de var for 1000 år siden

Nationalmuseet · 23-05-2019

 
37 % af børn og unge i sorg synes ikke, at deres klasselærer har været god til at tale med dem om dødsfaldet eller sygdommen

Døden er da noget, vi taler om

To ud af tre børn i sorg taler aldrig eller sjældent med nogen om, hvordan de har det – en mediekonkurrence til efteråret for elever i 6.-10. klasse skal bryde tabuet om døden

Mary Fonden · 23-05-2019

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019