act RESPEKT handler om fordomme, forskelle, medmenneskelighed og mangfoldighed. Foto: Kasper Nybo
act RESPEKT handler om fordomme, forskelle, medmenneskelighed og mangfoldighed. Foto: Kasper Nybo

Respekt fra Røde Kors

act RESPEKT er et nyt undervisningsmateriale fra Røde Kors, der tager livtag med nogle af de svære problemstillinger og dilemmaer, som børn og unge møder i deres hverdag

Af: 

Morten Schwarz Lausten, Røde Kors Skoletjeneste

Jeg besøgte en ven, som havde en fætter på besøg. Fætteren var i fint tøj – skjorte og sådan. Han spurgte mig, om jeg var med i en bande, for jeg lignede sådan en’, fortæller 11-årige Aamir Khan fra Nørrebro, København, i det nye elevmagasin act RESPEKT fra Røde Kors Skoletjeneste.

Aamir har flere gange oplevet at blive mødt med fordomme, fordi han med sin pakistanske baggrund ser ud som han gør.

Far i fængsel

Fordomme og mangel på respekt har Mads, der i dag er 14 år også oplevet. I elevmagasinet fortæller Mads om dengang, han fandt ud af, at hans far var indsat i et fængsel. Mads havde ikke lyst til at hele klassen skulle vide det, og han fortalte det kun til fire gode venner. En af dem, som Mads fortalte om sin far, viste sig at være en sladrehank, og Mads er ikke venner med ham mere:

‘Han fortalte det til hele klassen, og det var meget ubehageligt. Jeg ville ikke have, at de andre skulle vide det om min far; for tænk, hvis de tænkte, at jeg nok var ligesom min ham? Jeg synes ikke, han viste mig respekt’, fortæller Mads.Den tredje og sidste ‘personsag’, som eleverne skal forholde sig til i arbejdet med act RESPEKT , kommer ikke fra Danmark, som de to andre, men handler om Biljana fra Serbien, der bliver mobbet, fordi hun er roma.

De svære problemstillinger

De tre cases giver os mulighed for at italesætte nogle af de svære problemstillinger, som børnene møder i deres hverdag, bl.a. fordomme/forskellighed og medmenneskelighed/mangfoldighed. Materialet består af tekster, billeder og grafik, som er i øjenhøjde med eleverne, formidler historier og fakta om det at respektere og blive respekteret. Men også, hvad der sker, når mennesker ikke respekterer hinanden. Manglende respekt kan føre til mobning, undertrykkelse og krig. Derfor er der også et afsnit i act RESPEKT , hvor vi perspektiverer emnet ud i verden til Afrika. Og der er et afsnit om Røde Kors’ historie, og hvordan Røde Kors altid viser respekt for begge sider i en konflikt.

 Jon Skræntskov, Tintank.

Vær med i Røde Kors’ emneuge

act RESPEKT  er målrettet mellemtrinnet og matcher trinmål efter 6. klasse i en række fag, som Dansk, Historie, Kristendomskundskab og Natur/teknik (Geografi) m.v. Røde Kors lægger op til, at materialet kan bruges i en tværfaglig emneuge (uge 38), men det kan sagtens bruges i uddrag og i andre sammenhænge. Der bliver tilknyttet en temahjemmeside (rodekors.dk/skole/respekt) til eleverne, hvor de kan hente yderligere viden, blogge, teste sig selv og quizze. Der følger grundig lærervejledning med, som rummer masser af aktiviteter, opgaver og øvelser samt en detaljeret ugeplan. Så det vil være forholdsvis nemt at arrangere en spændende og relevant emneuge for eleverne, uden det koster særlig megen forberedelsestid.

Materialet er gratis og bestilles på rødekors.dk/børngørenforskel.

 

Seneste artikler

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020

At få spist og få energi er afgørende for, om børnene trives i skolen både fagligt og socialt. Foto: Claus Rasmussen

Sæt spisepausen i fokus

Ved overgangen fra børnehave til skole er det vigtigt at være opmærksom på betydningen af en god spisepause, siger forsker

Mejeriforeningen · 23-11-2020

Undervisningsforløbet giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser og tale om relationer.

Det gør det lidt nemmere at forstå dem, man går i klasse med

Undervisningsforløbet Perspekt 2.0 giver eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer

Perspekt · 23-11-2020

Lise Sohl Jeppesen, udviklingskonsulent,  Dansk Skoleidræt.

Bevægelse i løbet af skoledagen: Sæt ind i undervisningstiden

Forskere fra Syddansk Universitet giver unikt indblik i skolebørns bevægelse under faglige lektioner, frikvarterer og i løbet af hele skoledagen. Især i undervisningstiden er der rum til forbedring. Få tips til enkle øvelser

Leg og bevægelse · 23-11-2020

Professor Arsen K. Mejlikov fra DTU-Byg International

Rigtig ventilation giver næring til hjerne og krop

Effektiv indlæring er i skolerne sparet væk i bestræbelserne på energiøkonomisk gevinst. De offentlige bygninger har over de seneste 50 år tabt pusten efter gennemgribende fokus på tætning og isolering

KE Fibertec & Vent2U · 23-09-2020