Nyt Instagram-medie fortæller historier fra udviklingslande med hjælp fra lokale mobiljournalister

Nyt Instagram-medie fortæller historier fra udviklingslande med hjælp fra lokale mobiljournalister

Det er unge lokale, mobiljournalister fra Asien, Afrika, Syd- og Mellemamerika, der vil publicere visuelt stærke historier på mediet Tingenes Verden. Mediet udkommer på egen hjemmeside og Instagram og vil vise verdens udvikling på godt og ondt

Målgruppen for Tingenes Verden er unge danskere, og mediet er resultatet af en idekonkurrence, som Udenrigsministeriet udskrev i foråret 2021. Mediet er udviklet af Journalistbureauet TANK, ngo'en PlanBørnefonden og rådgiver Morten Ro. Mediet er drevet af Foreningen Tingenes Verden, der er non-profit.

- Mange af vores historier tager afsæt i udfordringer, dilemmaer eller succeser fra unge menneskers hverdag. Vi er af den overbevisning, at de historier er de lokale unge bedst til selv at fortælle, siger chefredaktør Sune Gudmundsson.

Det er PlanBørnefondens netværk af unge mobiljournalister i over 40 lande, som Tingenes Verdens redaktion har indledt et samarbejde med. De unge er blevet oplært af PlanBørnefonden til at bruge deres mobiltelefoner til at fortælle historier. Derfor kaldes de mobiljournalister eller mojos.

- Vi synes det er afsindigt vigtigt, at de unge, vi arbejder med i det globale syd, får mulighed for at fortælle deres egen historie. Vi behøver ikke at tale på vegne af dem. Gennem Tingenes Verden er det vores håb, at danske unge identificerer sig med børn og unge i udkants-Bangladesh eller slum-områder i Lima eller Nairobi, siger Kommunikationschef i PlanBørnefonden Signe Holme.

Tingenes Verdens aflønner mobiljournalisterne for deres arbejde ud fra takster, som PlanBørnefondens landekontorer har fundet rimelige. Mediet vil gerne fortælle om PlanBørnefondens og de andre udviklingsorganisationernes arbejde, men med fuld redaktionel frihed.

Ting forbinder mennesker

Mediet hedder Tingenes Verden, fordi det tager udgangspunkt i genstande, der fylder i målgruppens hverdag.

- Ved at sætte spot på vores brug af forskellige ting, fortæller Tingenes Verden overraskende historier om, hvad der samler og adskiller mennesker på tværs af kontinenter, om danskernes globale forbindelser og om Danmarks udviklingspolitiske engagement, siger chefredaktør Sune Gudmundsson.

Tingenes Verden udkommer primært på Instagram og på sigt også TikTok. Mediet har også en hjemmeside.

Til efteråret udkommer Tingenes Verden også i en undervisningsversion, der er målrettet udskolingen. Det sker i et samarbejde med undervisningsmediet Koncentrat.

-mo

27/6 2022