Mathias har tid til både sport og skole

Mathias Lykke går i 9. klasse og er i gang med 3. år i en Team Danmark Talentklasse, i dag føler han sig som en mere fokuseret og dygtigere elev samtidig med, at han er blevet betydeligt bedre til fodbold.

Han er rykket op fra Randers Frejas liga 4 hold til holdet, der spiller i liga 1

På Nørrevangsskolen går en gruppe ambitiøse sportstalenter. De er samlet i Team Danmark Talentklasserne, som er et særligt udskolingsforløb, man kan komme på i 7., 8. og 9. klasse, hvis man har talent for en sport.

Mathias Lykke er fodboldspiller og går nu i 9. klasse, han begyndte i talentklassen i 7., fordi han gerne ville fokusere mere på sit fodboldspil. Og han er ikke i tvivl om det sportslige udbytte:

På Nørrevangsskolen går en gruppe ambitiøse sportstalenter.

- Jeg har lært min krop meget bedre at kende, og mine præstationer er blevet tydeligt bedre. Her er de bedste og mest passionerede trænere, jeg nogensinde har haft. Niveauet til træningerne er tårnhøjt, siger han.

Randers Kommune er en Team Danmark Elitekommune og Nørrevangsskolen er certificeret idrætsskole. Det betyder, at de understøtter elevernes idrætstalent og langsigtede udvikling i en hverdag med balance mellem idræt, skole og fritid.

I talentklasserne går elever, der dyrker alle mulige sportsgrene, det kan eksempelvis være fodbold, håndbold, badminton, svømning eller noget helt andet.

Færre lektier men bedre karakterer

Selvom der er et stort fokus på at udvikle de sportslige talenter på Nørrevangsskolen, så går de ikke på kompromis med det faglige, og det kan Mathias mærke:

- Jeg kan se på min måde at arbejde på og på mine karakterer, at jeg er blevet en mere fokuseret og dygtigere elev. Jeg tror noget af det, der har gjort mig til en bedre elev, er vores morgentræninger, som gør, at jeg føler mig mere frisk til en skoledag. Det er fedt at begynde dagen med sin yndlingssport, siger Mathias Lykke og forklarer, hvordan skoledagen er struktureret sådan, at de har færre lektier:

- Man kan godt mærke, at skolen fokuserer på, at vi skal være dygtige i skolen og samtidig blive bedre til vores sport. Der er ikke så mange lektier, fordi vi får dem lavet i skoletiden. Det er rigtig godt, så jeg har mere tid til min sport, når jeg har fri, siger han.

Der er ingen tvivl hos Mathias, det var den rigtige beslutning at begynde i en Team Danmark Talentklasse.

Han er eksempelvis rykket op i den næstbedste fodboldliga for U17-spillere. Da han begyndte i 7. klasse, spillede han på Randers Frejas liga 4 hold, i dag spiller han liga 1.

- Hvis du er en person, som har ambitioner, er Team Danmark talentklasserne det helt rigtige for dig. Det er personligt den bedste beslutning, jeg har taget i mit liv, siger Mathias Lykke.

28/11 2022