Introduktion af børn til Det Kongelige Teater gennem et nyt festligt fugleuniversTeaterchef Kasper Holten og Frede Stær. Foto: Camilla Winther

Teaterchefen står selv for Det Kongelige Teaters mindste opsætning, når børneforestillingen "Teaterfuglene" har premiere til marts.

Forestillingen tager udgangspunkt i en gruppe utilpassede fugle, som bor på teatret og allerede nu kan opleves i et nyt digitalt børneunivers på kglteater.dk.

At begive sig ind i teatertrylleriets verden kan virke overvældende, hvis man ikke er så stor.

Men der er ingen, der skal snydes for scenekunsten, faktisk skal endnu flere have chancen for at opleve den, og det vil Frede Stær og hans teatergale fuglevenner gerne hjælpe med.

Det Kongelige Teater arbejder i disse år på udrulningen af en ambitiøs børnestrategi, der skal sikre, at mange flere forskellige børn landet over introduceres til en aktiv beskæftigelse med scenekunst og klassisk musik.

Teatret har derfor udviklet Frede Stærs Postyrium, som er et nyt børneunivers, der tager de mindste teatergængere i hånden i deres møde med Det Kongelige Teater.

Børn vil i fremtiden kunne møde fuglene som en slags værter og guider til scenekunsten og den klassiske musiks verden, når de kommer i kontakt med Det Kongelige Teater på forskellig vis.

Frede Stær er impresario, kongelig altfuglimand og højt-humør-leverandør, og han står klar til at vise nysgerrige sjæle hans elskede teater og al den magi og glimmer, man ikke kan undgå at få i hovedet.

Mød også den følelsesbaskende operafugl Donna Pavone, forvandlingsuglen Pip Ibsen, den instrumentelskende Kajsa Grande og Tyty Klausen, den forsigtige balletfugl fra Langeland.

Fuglene er meget forskellige, men deler det privilegium, at de altid har været sære: larmet for meget, fyldt for meget eller bare ikke passet ind.

Men på teatret lærer de, at det ikke er noget, de skal være kede af. For fuglene har x-faktor, og de forløser hinandens barndomstraumer og lærer, at sammen kan de alt – for teatrets verden er magisk og rummelig.

De scenelystne fugle kan fra den 16. marts også opleves i den helt nye Pixiforestilling Teaterfuglene, som Teaterchef Kasper Holten selv har skrevet og instrueret.

Stykket giver børn og deres voksne en sjov og uhøjtidelig introduktion til teatrets klassiske kunstarter; opera, skuespil, ballet og klassisk musik.

Teaterfuglene er en forestilling i miniformat lavet og fortalt til børn med sange og uddrag fra kendte musikalske værker. I forestillingen møder vi teaterfuglene, som altid kommer galt afsted ude i virkeligheden.

Men da de mødes på Det Kongelige Teater finder de den rede, de altid har søgt efter: Her bliver der klappet, når de larmer, synger og flyver, og her er der plads til deres store dramaer og til at være anderledes.

- Vi håber, at Teaterfuglene både bliver en introduktion til teatrets verden og kunstarternes forskellighed, men samtidig i sig selv bliver en leg og en teaterfest, der lokker børnene til at dyrke fantasi og leg, også i forlængelse af teaterbesøget. Kasper Holten.

Teaterfuglene spiller fra 16. til 30. marts på Takkelloftet. Forestillingen spiller primært for skoler og institutioner, men har også to opførsler i Operaens foyer den 25. marts, hvor der er gratis adgang for alle.

Børnestrategien vil blive udrullet på tværs af Det Kongelige Teater frem mod 2026, hvor Det Kongelige Teater i samarbejde med Realdania og Kulturministeriet åbner en gigantisk teaterlegeplads i Stærekassen på Kongens Nytorv, hvor børn kan lære om kunsten gennem sansning, leg og oplevelser.

I børnestrategien indgår allerede forestillinger, digitale materialer, skolesamarbejder, rabatordninger og teatrets omrejsende oplevelseskaravane Postyrium på hjul.

- I algoritmernes tidsalder er det vigtigere end nogensinde, at vi kæmper for nysgerrigheden.

Allerede i dag bruger mange børn, familier og institutioner Det Kongelige Teaters mange tilbud, men vi ved også, at de børn, som får lov til at opleve scenekunst og klassisk musik, ofte er dem, som har voksne om sig, der selv bruger teatret.

Vi er optaget af at sikre, at også andre børn møder kunsten.

Vi skal ikke tvinge alle børn til at være fans af ballet, opera, teater og klassisk musik – men de skal vokse op og vide, at de kunne være blevet det. Kasper Holten.

Lauritzen Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden støtter hhv. Pixiforestillingen og udviklingen af teatrets børneværtskab.

2/2 2023