Hjælper børn med at score stort i børnehovedstadenBillund Kommune, DBU og DBU Jylland har underskrevet velfærdsalliancen.

Hjælper børn med at score stort i børnehovedstaden

Billund Kommune og DBU sætter børnefodbold i fokus i Børnenes Hovedstad.

Billund Kommune og DBU har indgået en velfærdsalliance. Det betyder, at børnefodbolden får et udstillingsvindue i Børnenes Hovedstad, hvor endnu flere børn skal nyde godt af fodboldens fordele og fællesskaber.

Dygtigere, sundere og gladere børn

Det er hovedformålet med en ny aftale, som Billund Kommune og DBU samt DBU Jylland har indgået.

Aftalen er en velfærdsalliance, hvor fodbold i endnu højere grad skal gøre en forskel for kommunens borgere i de kommende år.

Særlig børnene vil i endnu højere grad få fodbold og fællesskab at mærke i dagligdagen.

Ambitionen er at få flere børn til at bevæge sig og gå til fodbold og på den måde få flere dygtigere, sundere og gladere børn.

Det skal blandt andet ske gennem særlige events og forløb i skoler, SFO'er, daginstitutioner og foreninger.

På den måde skal velfærdsalliancen også styrke idrætsfællesskaberne i fritiden, understøtte foreningslivet gennem børneudviklingstrænere samt gøre de mindre byer attraktive for børnefamilier.

Velfærdsalliancen indeholder også en aftale om, at Billund Kommune får to ungdomslandsholdskampe til kommunen.

- Som hjemsted for Børnenes Hovedstad er der et perfekt match mellem vores og DBU's børnesyn.

Vi deler begge visionen om at udvikle børns livskompetencer gennem leg, nysgerrighed og fællesskab.

Med aftalen kan vi hjælpe skoler og foreninger med at danne samarbejder og eksperimentere med sjove og legende aktiviteter til glæde for både børnene, skoler og foreninger," siger borgmester i Billund Kommune, Stephanie Storbank.

Fodbold i børnehøjde

Velfærdsalliancen bygger på en fælles ide om at være et udstillingsvindue for børnefodbold og for resten af Danmark, hvor forskellige koncepter med bold kan præsenteres, afprøves og udvikles.

Det skal være et fælles eksperimentarium som et videnscenter, der bygger på leg, kreativitet og bevægelse, og som er med til at skabe kreativitet om de skæve, sjove og legende aktiviteter, som DBU og Billund Kommune gerne vil afprøve og udvikle sammen med børn og unge i kommunen.

'Bedre Børneliv' er en del af DBU's nye strategi

Målet er at skabe verdens bedste rammer for de yngste, hvor omtrent 135.000 børn i alderen 0-12 år allerede er medlem af en fodboldklub.

Som en del af velfærdsalliancen med Billund Kommune vil DBU derfor gerne gøre en forskel for kommunens fodboldklubber.

Her vil DBU hjælpe klubberne i arbejdet med at skabe de bedste rammer for børnefodbolden med børnene i centrum.

Det gælder både de klubber, der allerede er i fuld gang med børnestrategien og dem, der har brug for en ekstra håndsrækning. Det fortæller formand i DBU, Jesper Møller:

- Vi ønsker at skabe verdens bedste børnefodbold til glæde for alle børn men også for dansk fodbold. Med aftalen med Billund Kommune bliver det nu muligt at få endnu flere fodboldklubber til at blive såkaldt 'DBU Børneklub', hvor målet er at få endnu flere sundere og gladere børn gennem leg, glæde og begejstring for spillet," udtaler Jesper Møller.

Velfærdsalliancen med Billund Kommune løber frem til sommeren 2027.

20/1 2023