I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Fra skoleleder til pedel, fra 0. til 10. – alle skal med i kampen mod mobning, hvis den skal vindes. Det er tanken bag en stor indsats mod mobning, som nu kan igangsættes med støtte fra tre af Danmarks fonde; Ole Kirk’s Fond, TrygFonden og A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

Hvis mobning for alvor skal stoppes, skal der sættes ind fra flere sider, og alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod Mobnings første store indsats. Bag Alliancen står Mary Fonden, Red Barnet og Børns Vilkår.

Ledere og lærere er ofte i vildrede over, hvordan de bedst håndterer mobning. Det er tit overladt til de enkelte klasseteam at håndtere mobningen. Det er en alt for sårbar situation for både klassens børn og lærere. Derfor efterspørger mange skoler en samlet anvisning på, hvordan de bedst arbejder med at bekæmpe mobning og fremme trivsel for alle skolens børn, forklarer Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet.

Flere indsatser

Det nye program vil bestå af flere indsatser, herunder kompetenceudvikling for skolens personale og forældrebestyrelse, hjælp til at oversætte den lovpligtige antimobbestrategi til konkret handling og udvikling af antimobberedskaber – i første omgang til mellemtrinnet, hvor mobning er mest udbredt. Ambitionen er at skabe et samlet, kvalitetssikret tilbud til skoler, som ønsker at arbejde for mobbefri miljøer.

Ud over Mary Fonden har Ole Kirk’s Fond, A.P. Møller Fonden og Trygfonden valgt at støtte projektet, som har et budget på godt 19 mio. kr. over de næste tre år.

– Vi har fra start i Alliancen mod mobning haft et ønske om at se mobning i relation til kompetencer og kultur på skolen som helhed. Det er både krævende og ambitiøst, og vi er meget glade for den tillid, som de tre fonde har vist os med den flotte bevilling, siger Helle Østergaard, direktør i Mary Fonden.

International viden

Indsatsen samler international viden og erfaringer samt de tre organisationers mangeårige arbejde for børns trivsel. Med finansieringen på plads kan arbejdet med at udvikle, afprøve og evaluere redskaberne i det nye program gå i gang.

– Vi ved meget, men langt fra nok om at forebygge mobning i skolen. Der er desværre ingen nemme eller hurtige løsninger på at komme problemet til livs. Med vores nye, fælles initiativ vil vi kunne hjælpe mange flere børn ved at styrke voksne i at forebygge og gribe ind over for mobning, siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.

I første omgang vil programmet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner. Et udvalg af skoler i hver kommune vil teste redskaberne, som siden vil blive tilpasset i tæt dialog med pædagoger, lærere, skoleledelse, elever, forældre og eksperter på trivselsområdet. På sigt skal programmet tilbydes alle skoler, ligesom det er ambitionen at udvikle konkrete materialer til udskolingen.

Om mobning

Der udarbejdes forskellige statistikker omkring mobning i Danmark. Alliancen mod mobning anvender Den Nationale Trivselsmåling (Trivselsmålingen), som siden 2015 årligt har målt på mobning og trivsel blandt eleverne på 0.-9. klassetrin.

I 2017 angav 20 % af eleverne – dvs. hvert femte barn – i 4.-9. klasse, at de havde oplevet mobning meget tit, tit, nogle gange eller sjældent i det pågældende skoleår. I 4. klasse angav 26 % i 2017-undersøgelsen, at de havde oplevet mobning.

Det har siden 2009 været et lovkrav, at folkeskoler skal have en antimobbestrategi. Siden 1. august 2017 har lovkravet også omfattet privat- og friskoler. Ifølge en undersøgelse fra DCUM fra 2017 opfylder 13 % af landets folkeskoler ikke kravet.

I 2017 blev det vedtaget ved lov, at en elev eller hans/hendes forældre kan klage, hvis skolen eller uddannelsesstedet ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning generelt eller for at standse konkrete mobbesituationer på skolen.

Man kan klage over mobning

Siden august sidste år har der været nye regler for skolers og uddannelsessteders forebyggelse og håndtering af mobning. Formålet med loven er, at skoler/uddannelsessteder målrettet tager hånd om problemer med mobning – både ved at have en forebyggende indsats samt ved at håndtere situationer, når der konstateres problemer med mobning.

Hvis elever eller forældre oplever, at skolen/uddannelsesstedet ikke tilstrækkeligt forebygger og håndterer mobning, har de med de nye regler mulighed for at klage. Dertil er den nationale Klageinstans mod Mobning blevet oprettet.

Klageinstansen mod Mobning er oprettet som en del af Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), som har stor erfaring med at vejlede og rådgive skoler om trivsel og mobning, og som kan trække på viden herom i konkrete sager. Klageinstansen vil drage nytte af DCUMs nuværende aktiviteter og mangeårige erfaring på området og vil således understøtte skolernes trivselsarbejde og hjælpe skolerne med at blive bedre til at håndtere mobning.

Formålet med oprettelse af klageinstansen er, at problematiske situationer løses lokalt, og elever og forældre hjælpes i sager om mobning, hvor skolen ikke griber ind. Klageinstansen vurderer en indsendt sag og returnerer den til skolens øverste ansvarlige med eventuelle påbud om at handle samt anbefalinger til håndtering af situationen, hvis dette er muligt. Fastsættelse af sanktioner vil være sidste udvej til at løse problematiske situationer og bruges normalt kun, hvor en skole modsætter sig påbud.

Skolernes lokale strategier og forebyggende arbejde er således et forsat vigtigt led i kampen mod mobning. Håbet er, at en samlet indsats på sigt vil være med til at mindske mobning og sikre elevernes trivsel og læring.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018