Med VR-briller kan unge genopleve sig selv fremlægge – og lære af det.
Med VR-briller kan unge genopleve sig selv fremlægge – og lære af det.

Klædt på til bedre selvværd

Et nyt samarbejde mellem mobilselskabet Call me og Meptek skal hjælpe danske unge til et større selvværd og til at indfri deres fulde potentiale

Mens både skoler og samfundet generelt stiller større og flere krav til de studerende, stiger antallet af unge med stress og angst. Studerendes karakterer og faglige præstationer bliver vigtigere og vigtigere, hvis de vil sikre sig en plads på drømmestudiet og en god start på voksenlivet. Det pres kan være svært at håndtere – uanset hvor faglig dygtig man er. Antallet af unge med stress og angst har da heller aldrig været højere, og for mange studerende kulminerer presset, når de skal til eksamen eller holde oplæg foran klassekammeraterne.

Derfor er mobilselskabet Call me og iværksættervirksomheden Meptek, der underviser unge i præsentationsteknikker og i at opbygge selvværd, nu gået sammen om at øge trivslen blandt flere børn og unge. Gennem workshops for studerende i udskolingen og gymnasiet er målet at give de unge værktøjerne til at udnytte deres fulde potentiale. Afholdelse af workshops er allerede godt i gang på tværs af Danmark. Det strækker sig lige fra det nordlige Jylland til skoler på Falster.

– Mens kravene til de unge hele tiden vokser, har vi glemt at klæde dem på til at kunne trives med de mange forventninger. Og det kan altså knække både karakterer og selvværd hos den enkelte. Det kan vi afhjælpe ved at give de unge nogle effektive redskaber, der kan forbedre deres psyke og dermed deres præsentationsevne, forklarer Nicolaj Sand Rasmussen, medstifter og underviser i Meptek.

Nicolaj Sand Rasmussen kæmpede selv med præstationsangst som barn.

Psykisk overskud giver selvtillid til at præstere

Workshoppen byder på teori og øvelser, der skal hjælpe de unge til at forbedre deres kropssprog, stemmeføring og øjenkontakt, ligesom de får færdighederne til at strukturere en fremlæggelse. Men den psykiske forberedelse er ifølge Nicolaj Sand Rasmussen et mindst lige så vigtigt aspekt.

– Foruden den faglige forberedelse er den bedste forudsætning for en god præstation, at man har ro i hovedet og tror på sig selv. Derfor har vi også fokus på vigtigheden af en god søvn, og at man taler ordentligt til sig selv for at have selvtilliden til at præstere, forklarer Nicolaj Sand Rasmussen om workshoppen, som Call me og Meptek sammen har udviklet undervisningsmaterialer til. Blandt andet har Call me produceret en række hjælpe­videoer, der giver eleverne enkle og brugbare råd til en god præsentation.

Hjælp fra VR-briller

Hele workshop-seancen filmes med et 360-graders kamera, der tillader de unge at genopleve deres egen præsentation med Virtual Reality-briller.

– Det er et suverænt værktøj, da de studerende kan overvære deres egne fremlæggelser, som om de selv sad blandt publikum. På den måde bliver teorien og metoderne virkeliggjort, og de kan se, hvordan redskaberne gør en mærkbar forskel i deres egen præstation, fortæller Jakob

Friis, medstifter og VR-ansvarlig i Meptek, der sammen med resten af Meptek har en målsætning om at blive Danmarks foretrukne hjælp til eksamenstræning.

– Partnerskabet med Call me bliver et vigtigt skridt på vejen mod at kunne hjælpe mange flere unge mennesker, og vi er stolte af, at en virksomhed med Call me’s værdier har takket ja til at samarbejde med os.

Tal ordentligt – til dig selv og til andre

Call me har gennem selskabets Tal ordentligt-initiativer store erfaringer med at skabe en bedre trivsel blandt børn og unge, og det nye samarbejde føjer nu endnu et aspekt til det eksisterende budskab.

– Som det også fremgår af undervisningsmaterialet, bliver man nødt til at tale ordentligt til sig selv, før man kan præstere og tale ordentligt og overbevisende til andre. Vi ser derfor samarbejdet som en naturlig forlængelse af Tal ordentligt-budskabet, og vi håber, at workshoppen kan hjælpe mange flere unge til at indfri deres fulde potentiale – og vigtigst af alt bedre selvværd, slutter Anja Enggaard, Marketing Manager, Call me.

Fakta om unge og stress

  • Op mod hvert femte barn i en børnehave eller skoleklasse er belastet af stress (Kilde: Stressforeningen).
  • Hver fjerde dansker mellem 16 og 24 år har et højt stressniveau. For pigerne isoleret set er tallet oppe på hele 33 procent (Kilde: Den Nationale Sundhedsprofil 2013).
  • Ifølge en ny forskningsrapport Stress i Gymnasiet fra Aarhus Universitet, der har undersøgt forekomsten af stress på to gymnasier i Aalborg, er over halvdelen (55 procent) af 2.g-eleverne lige så hårdt ramt af stress som de 20 procent mest stressede i den voksne befolkning.
  • Antallet af børn under 19 år med nervøse og stressrelaterede tilstande i sygehusvæsenet er på 20 år steget fra 912 patienter i 1995 til 4.724 patienter i 2015.
  • (Kilde: Sundhedsstyrelsen)

Seneste artikler

Til kamp mod usunde snacks

Størstedelen af det sukker vi indtager, spiser vi mellem måltiderne. Nu har 155.000 skolebørn i 4.-7. klasse taget kampen op mod sukkeret

GoCook · 04-12-2017

Frisk luft har effekt som et ekstra skoleår

Eleverne klarer sig markant bedre, når luftkvaliteten er i top. Det viser et DTU-forsøg fra Vallensbæk Skole, hvor to lokaler fik monteret et ventilationsloft

Troldtekt · 04-12-2017

Med VR-briller kan unge genopleve sig selv fremlægge – og lære af det.

Klædt på til bedre selvværd

Et nyt samarbejde mellem mobilselskabet Call me og Meptek skal hjælpe danske unge til et større selvværd og til at indfri deres fulde potentiale

Call Me og Meptek · 04-12-2017

Foto: Det Kongelige Teater

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Med nye partnerskabsaftaler får flere børn og unge adgang til kunst og stifter bekendtskab med de klassiske kunstarter

Det Kongelige Teater · 04-12-2017

Med Edulabs læringsportal gøres matematikken til en leg for børnene.

Brøker maskeret som banko, krig, fangeleg og stafet

Folkeskolereformen stiller krav om bevægelse i skolen, og da hverdagen i skolen i forvejen er fyldt med krav og mål, er det oplagt at inddrage bevægelse som en del af den faglige læring

Edulab · 04-12-2017