Elever får større indblik i erhvervsuddannelserne ved selv at prøve.
Elever får større indblik i erhvervsuddannelserne ved selv at prøve.

Viden er vejen til et kvalificeret uddannelsesvalg

Copenhagen Skills giver en trinvis introduktion til erhvervsuddannelserne for 7., 8., 9. og 10. klasserne

Af: 

Ole Heinager, direktør for Next Uddannelse København og formand for styregruppen i Copenhagen Skills

I år modtog landets gymnasier 74 % af ansøgningerne til en ungdomsuddannelse efter 9. eller 10. klasse, mens tallet for erhvervsskolernes vedkommende var 18 %.

Det er alt for få til at dække fremtidens behov for faglærte. Men det mest bekymrende er, at fravalget af en erhvervsuddannelse alt for ofte bunder i mangel på viden. Vi ved fra flere undersøgelser, at de unge og deres forældre, lærere og vejledere ganske enkelt ikke ved nok om, hvad en erhvervsuddannelse er, hvordan den foregår, og hvilke fremtidsmuligheder man har med sådan én i bagagen.

Undersøgelser viser også, at et flertal af forældrene råder deres børn til at vælge gymnasiet, fordi de opfatter det som den vej, der giver flest muligheder. Mange forældre har desuden en række fordomme knyttet til erhvervsuddannelserne, og derfor undersøger de ikke altid alternativer til studenterhuen.

Åbner døre

Fakta er, at der de sidste 10-20 år er sket en kæmpe transformation med erhvervsuddannelserne. I dag er der mere end 100 erhvervsuddannelser i moderne studiemiljøer, og der er flere praktikpladser, flere jobs, højere lønninger og bedre muligheder for at videreuddanne sig, end de fleste går og tror. Der er også fredagsbar, fester og studieture.

Erhvervsuddannelserne lukker ingen døre for de unge. Tværtimod. Det skal lærere, vejledere og forældre vide meget mere om, så vi kan råde og vejlede de unge på et opdateret og kvalificeret grundlag – uanset om de vælger gymnasiet, en erhvervsuddannelse eller en kombination i form af EUX eller noget andet.

Vidste du for eksempel, at man på en erhvervsuddannelse ikke behøver at vælge uddannelse med det samme? Man begynder på et grundforløb, der varer 20 uger, hvor de unge bliver introduceret for forskellige fagligheder. Først derefter skal den unge vælge sit fag. Man kan også tage en 10. klasse på erhvervsskolen og på den måde få længere tid til at blive afklaret.

Fælles indsats

I Region Hovedstaden vælger kun 13 % af afgangseleverne at begynde på en erhvervsuddannelse. Derfor er Region Hovedstaden, erhvervsskolerne og Ungdommens Uddannelsesvejledning i hovedstadsregionen for fjerde år i træk på banen med Copenhagen Skills – en fælles, koordineret indsats, der skal gøre erhvervsuddannelserne til et attraktivt valg på lige fod med gymnasiet.

Med Copenhagen Skills har vi skabt en trinvis introduktion til erhvervsuddannelserne for 7., 8., 9. og 10. klasserne. Eleverne kommer bl.a. på tre introdage på erhvervsskolerne og på store uddannelsesevents med skills-konkurrencer. Indsatsen omfatter også vejledningspakker til faget “Job & uddannelse”.

Alle aktiviteterne i Copenhagen Skills omfatter materialer – bl.a. en app – der understøtter grundskolelæreren før og efter besøg på erhvervsskolen. Desuden er der fokus på progression og fælles pædagogisk karrierelæring.

Mere viden, bedre vejledning og skolebesøg, der giver både unge og voksne syn for sagen, er et effektivt middel til at bryde med de fordomme, der florerer om erhvervsuddannelserne og om faglærte.●

Læs mere på www.copenhagenskills.dk

 

Seneste artikler

Fantasi Fantasi er om tvillingerne Molly og Smilla, der begge har autisme.

Dokumentar for børn og unge

CPH:DOX er en af de største dokumentarfilmfestivaler i verden. Her er film om unge for unge. Festivalen finder sted fra den 15. til den 25. marts

CPH:DOX · 08-02-2018

Danmarks Læringsfestival er to dage med fuldt drøn på og grobund for masser af netværk.

Fyrtårnet for undervisningsverdenen

Danmarks Læringsfestival i marts slår dørene op for masser af inspiration fra forskning og praksis

Styrelsen for it og læring · 08-02-2018

Videoer i undervisningen kan gøre arbejdsdagen mere overskuelig.

En partner i undervisningen

Med videoer kan undervisningen understøttes på flere måder til gavn for både lærer og elever

Restudy · 08-02-2018

 
Jette Fredslund opretter hver enkelt lærer som bruger og rekvirent efter behov for tolk.

Nyt tolkebureau tilbyder hurtig bestilling og nem administration

Tolkify i Herning har som det første danske tolkebureau udviklet et it-system, der gør det både hurtigere, nemmere og billigere for skolerne at bestille og afregne en tolk

Tolkify · 08-02-2018

Til kamp mod usunde snacks

Størstedelen af det sukker vi indtager, spiser vi mellem måltiderne. Nu har 155.000 skolebørn i 4.-7. klasse taget kampen op mod sukkeret

GoCook · 04-12-2017