Skoleelever er begejstrede for at være i køkkenet og lære om råvarer og madlavning.
Skoleelever er begejstrede for at være i køkkenet og lære om råvarer og madlavning. Foto: Hans-Henrik Høg.

Lejrskole med bid i

Nu kan dobbelt så mange elever i fremtiden søge om at komme på MADlejr. Tysk præstegård laves om til madskole

Mange 6. og 7. klasser fra hele landet har siden 2014 være på Arla Fondens MADlejr på sydfynske Helnæs — og endnu flere har lyst til at komme af sted og prøve kræfter med madlavning sammen med klassekammeraterne. Interessen for at komme på MADlejr er stor, derfor er Arla Fonden gået sammen med Tønder Kommune om at skabe et aktivitetscenter, hvor Arla Fonden vil drive endnu en lejrskole med madlavning, måltider og fællesskab i centrum, og hvor kommunen uden for skoleugerne vil organisere aktiviteter med fokus på mad og sundhed.

Den nye MADlejr kommer til at ligge i den sønderjyske by Højer, som har vist sig at gemme på de helt ideelle bygninger til en spændende og aktiv lejrskole. Midt på torvet i Højer ligger en lille samling af historiske huse, der kommer til at danne ramme om elevernes lejrskoleaktiviteter. Blandt andet en marskgård fra 1823, der for år tilbage var præstegård for byens tyske menighed.

Fra skoleåret 2019/2020 vil den gamle gård igen summe af liv, når hundredvis af elever indtager de nyrestaurerede bygninger for at eksperimentere med råvarer, grundsmage og madlavning både ude og inde.

Bygningerne ejes af Realdania By og Byg, der allerede er engageret i et ambitiøst udviklingsprojekt i Tøndermarsken, der skal gøre området attraktivt at gæste, bo og arbejde i – både i dag og for kommende generationer. En madlejrskole i Højers karakteristiske bymidte er da også en glædelig og livgivende tilføjelse til projektet, mener Tønders borgmester, Henrik Frandsen.

– Realdania By & Bygs aftale om køb af Den Tyske Præstegård understreger den positive udvikling, som er i gang i området. Vi hilser planerne om at bevare egnens særlige byggeskik velkommen, og vi glæder os over, at de historiske bygninger skal danne ramme om en madlejrskole, som skal være med til at understøtte vores arbejde med sundhed i kommunen. Der kommer til at være 6. og 7. klasses elever fra hele landet på madlejrskole i skoleugerne, mens bygningerne vil danne ramme for andre sundheds- og madrelaterede aktiviteter i weekenderne og i ferierne. På den måde sikres liv og aktivitet året rundt, og der skabes arbejdspladser i byen, siger Tønder Kommunes borgmester, Henrik Frandsen.

Skoler fra hele landet

Det bliver Arla Fonden, der skal stå for indhold og drift af madlejrskolen i. Samarbejdet med Tønder kommune består i, at kommunen uden for skoleugerne kan bruge stedet til andre mad- og sundhedsrelaterede aktiviteter, så bygningerne i bymidten kommer til at rumme meget mere end en lejrskole, og endnu flere børn og voksne kan få spændende madoplevelser i Højer. Netop bygningernes forskellighed, den over 2.000 kvm store grund og den centrale placering i byen gør Den Tyske Præstegård særdeles velegnet som ny madlejrskole, og ud over overnatningsmuligheder, undervisningslokaler og skolekøkkener skal lejrskolen også omfatte udekøkkener, drivhus og køkkenhave.

Skoler fra hele landet kan søge om at komme på MADlejr-skole i Højer, og det er tanken at dobbelt så mange elever, som det i øjeblikket er tilfældet, får mulighed for at komme på MADlejr i 2020. Det svarer til, at yderligere 1600 teenagere, hvert år får fem inspirerende dage, hvor deres køkkenkompetencer udvikles og madmod udfordres. Lige som madlejrskolen på Helnæs vil den nye MADlejr have fokus på mad, måltider, trivsel og bæredygtighed. Så nu kan endnu flere glæde sig til at komme på lejrskole med bid i!

– Vi ser frem til at kunne invitere landets 6. og 7. klasser på en madlejrskole, hvor bygningskultur og madkultur kan opleves under ét. Vi kommer til at tage alle de gode erfaringer med fra vores MADlejr på Sydfyn, men MADlejr i Højer vil også have sit helt eget præg med lokale råvarer og egnsspecifikke fødevarer, der kan hentes lige uden for døren, siger direktør Sanne Vinther fra Arla Fonden.

MADlejr er et nøje tilrettelagt forløb, der er bygget op over tre faser, hvor elever og lærere bliver involveret fra start til slut – med en helt særlig lejrskole som omdrejningspunktet. Før en MADlejr sættes emnerne mad, sundhed og natur på skoleskemaet. Under MADlejr arbejder eleverne med måltidet, råvarer, sundhed og bæredygtighed gennem en lang række forskellige aktiviteter. Og efter MADlejr skal klassen arbejde videre med temaerne, bl.a. via en udfordring, som de får med sig fra opholdet.www.madlejr.dk

Arla Fonden og MADlejr

Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fonden.

Arla Fonden kan ikke søges, men midlerne bruges til at drive MADlejr på Helnæs på Sydfyn med fokus på madkultur og maddannelse for skoleelever fra 6. og 7. klasser fra hele landet. Siden åbningen i 2014 har flere end 3.500 elever været en uge på MADLejr på Helnæs.

Seneste artikler

Til kamp mod usunde snacks

Størstedelen af det sukker vi indtager, spiser vi mellem måltiderne. Nu har 155.000 skolebørn i 4.-7. klasse taget kampen op mod sukkeret

GoCook · 04-12-2017

Frisk luft har effekt som et ekstra skoleår

Eleverne klarer sig markant bedre, når luftkvaliteten er i top. Det viser et DTU-forsøg fra Vallensbæk Skole, hvor to lokaler fik monteret et ventilationsloft

Troldtekt · 04-12-2017

Med VR-briller kan unge genopleve sig selv fremlægge – og lære af det.

Klædt på til bedre selvværd

Et nyt samarbejde mellem mobilselskabet Call me og Meptek skal hjælpe danske unge til et større selvværd og til at indfri deres fulde potentiale

Call Me og Meptek · 04-12-2017

Foto: Det Kongelige Teater

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Med nye partnerskabsaftaler får flere børn og unge adgang til kunst og stifter bekendtskab med de klassiske kunstarter

Det Kongelige Teater · 04-12-2017

Med Edulabs læringsportal gøres matematikken til en leg for børnene.

Brøker maskeret som banko, krig, fangeleg og stafet

Folkeskolereformen stiller krav om bevægelse i skolen, og da hverdagen i skolen i forvejen er fyldt med krav og mål, er det oplagt at inddrage bevægelse som en del af den faglige læring

Edulab · 04-12-2017