12-årige Lukas spiller i et punkband, skændes med sin lillebror ­– men han har også Aspergers syndrom og derfor sine helt egne sæt af problemer.
12-årige Lukas spiller i et punkband, skændes med sin lillebror ­– men han har også Aspergers syndrom og derfor sine helt egne sæt af problemer.

Plads til forskellighed

Sæt fokus på fordomme og mangfoldighed i klassen med undervisningsmateriale og film fra Det Danske Filminstitut

Af: 

Trine Hvam Madsen, undervisningsassistent Det Danske Filminstitut

I en gennemsnitlig dansk klasse har ca. 10 % af eleverne minoritetsetnisk baggrund. Nogle af elev­erne har måske en diagnose. Der vil sandsynligvis også være en elev, der vokser op i en regnbuefamilie – fx ved at have en mor og to fædre. Og måske vil der være en elev, der ikke er heteroseksuel, eller som ikke identificerer sig med sit biologiske køn.

Der er god grund til, at lærere og elever reflekterer over, hvordan man kan skabe plads til mangfoldighed i klasseværelset. Hvad skal der til, for at eleverne føler, de bliver anerkendt for at være dem, de er? Hvis elev­erne skal blive fordomsfri og empatiske medborgere, der kan samarbejde og trives med hinanden på tværs af bl.a. køn, etnicitet og seksuel orientering, er det vigtigt, at de forstår, hvilke mekanismer der er med til at skabe fordomme.

Det Danske Filminstitut sætter fokus på emnet og lancerer det nye undervisningsmateriale Plads til mangfoldighed. Materialet er frit tilgængeligt online på Filmcentralen/Undervisning. Plads til mangfoldighed tager udgangspunkt i en række velproducerede kortfilm og dokumentarfilm, hvor eleverne oplever personer, der på hver deres måde bryder med samfundsskabte, dominerende normer. Det drejer sig fx om køn, seksualitet og kultur.

Film taler til både fornuft og følelser

Film er et særligt velvalgt medie i forhold til at reducere fordomme og skabe refleksion, mener Lisbeth Juhl Sibbesen, der er undervisningsredaktør på Det Danske Filminstitut.

– Filmfortællinger giver eleverne mulighed for at komme ind på livet af mennesker med livsvilkår, der ligger fjernt fra dem selv, siger hun.

– Mødet med filmens karakterer kan skabe identifikation og empati hos tilskueren. Og her hjælper filmiske virkemidler som lyssætning, musik og klipning budskabet på vej. Filmens særlige æstetik kan formidle subtile stemninger på en levende og umiddelbar måde. Film kan tale til både fornuft og følelser. I bedste fald får tilskueren en dybere forståelse af andre menneskers motivation for at handle, som de gør.

Undervisningsmaterialet lægger op til, at eleverne ser nærmere på, hvordan fordomme, kultur og normer påvirker vores syn på os selv og hinanden. Målet med opgaverne er at give eleverne indblik i, hvordan fordomme og kulturforskelle kan føre til konflikter, diskriminering eller krænkelser af personer, der adskiller sig fra flertallet. Materialet sætter desuden elevernes egen identitet i spil: De får lejlighed til at reflektere over, om de selv føler sig begrænset af normer og forventninger til fx deres eget køn eller deres etnicitet.

Aspergers og kulturoprør

Blandt filmene i materialet er den danske kortfilm Lukas and the Aspies (2015), der er instrueret af Anders Gustafsson. Det er en rørende beretning om, hvordan det kan føles at være diagnosticeret med aspergers syndrom og at have svært ved at leve op til normer for social adfærd. En anden dansk kortfilm i materialet er En Eftermiddag (2014) instrueret af Søren Green. Den intense fortælling på kun 8 min. handler om Mathias, der er forelsket i sin bedste ven og ikke ved, om han tør sige det til ham. Tilskueren får indtryk af det uoverskuelige dilemma, Mathias oplever.

Der er også dokumentarfilm i materialet. En af dem er Sonita (2016), der er instrueret af Rokhsareh Ghaemmaghami og har vundet en lang række priser på internationale filmfestivaler. Filmen handler om den afghanske teenager Sonita, der er illegal flygtning i Iran. Mod alle odds insisterer hun på at skabe rap-musik, hvor hun protesterer mod pigers og kvinders hårde levevilkår i Afghanistan. Sonita gør oprør mod både sin families kultur og det afghanske samfunds strenge normer for, hvad der er ærbart at gøre og sige, når man er kvinde.

Plads til mangfoldighed er målrettet eleverne i folkeskolens ældste klasser, og det kan også bruges på gymnasieniveau. Materialet er gratis og ligger online på Filmcentralen/Undervisning.

Om Filmcentralen

Filmcentralen/Undervisning er Det Danske Filminstituts streamingsite med film, undervisningsmateriale og andre ressourcer til grundskolen og gymnasiet. Det kræver UNI-Login at se filmene, men undervisningsmaterialerne er frit tilgængelige.

www.filmcentralen.dk

Seneste artikler

 

Styrk dine elevers viden om børn på flugt

På børnerettighedsdagen den 20. november kan skoler sætte fokus på vilkårene for flygtningebørn sammen med Red Barnet. Det sker bl.a. med nye undervisningsmaterialer til alle klassetrin og aktiviteter på skoler i hele landet

Børnerettighedsdagen · 25-08-2017

 
Alle billeder er fra Iselingeskolen – Vordingborg Kommune. Her har man haft fokus på at optimere elevernes toiletforhold.

Skal børnene så bare holde sig?

Hver femte elev synes, at deres skoletoiletter er så ulækre, at de nægter at benytte dem. Men sådan er det ikke længere på Iselingeskolen

Dr. Schutz · 25-08-2017

Elever dyster i nyheder om krop og idealer

Med temaet krop og idealer giver Mediekonkurrencen 2018 6.-10. klasse mulighed for at forholde sig kritisk til de normer og idealer, der får mange unge til at mistrives i jagten på “det perfekte”

Sex og samfund · 25-08-2017

Dekoration i klasselokale med Silent Deco Flexible med verdenskort.

Skru ned for støjen med kreative akustik-miljøer

Vi diskuterer ofte folkeskoleelevers indlæringskurve, men glemmer det afgørende fundament: Kan de høre, det de skal? Nej, siger ekspert i akustik og peger på løsningen

Lydac · 25-08-2017

 
Projekt Sund Skole er et helt nyt EU-støttet projekt, som skal hjælpe de danske skoler, forældre og børn med at gøre sundhed til en vanesag i skolen.

Nyt projekt gør årgang nul til årgang sund

Et helt nyt EU-støttet projekt skal hjælpe både skoler, forældre og børn med konkrete værktøjer til at skabe nye sunde årgange

Projekt Sund Skole · 25-08-2017