Når der bruges redskaber i undervisningen, kan den føles som en leg for mange.
Når der bruges redskaber i undervisningen, kan den føles som en leg for mange.

Visuelle redskaber gør matematik lettere

En ny serie produkter gør det nemmere for børn at lære naturvidenskabelige fag og fremmer samtidig entreprenørskab og samarbejde

Af: 

Nikole Sindberg, Lyreco, og Rikke Ehlers, Hamelin

Det er efterhånden velkendt, at børn har forskellige indlæringsbehov og måder at forstå viden på. Børn med matematiske indlæringsvanskeligheder kan have svært ved at tillære sig de fire regnearter, og selv simple beregninger kan forårsage store problemer. Undersøgelser har dog peget på, at visuelle redskaber er en stor hjælp for børn i alle aldre og på alle udviklingstrin.

Linex Active Learning er en ny serie produkter, som kan hjælpe børn med bedre at forstå matematikkens grundprincipper. Serien henvender sig til børnehaver, indskolingen og mellemtrinnet og har også vist sig at være yderst egnet til børn med indlæringsvanskeligheder – herunder også børn med autisme og ADHD.

Matematiklærer Laila Ørum Madsen fra Landsgrav Friskole i Slagelse har prøvet produkterne og har oplevet en positiv udvikling, når hun har brugt Linex Active Learning i sin undervisning:

– Jeg inddrager altid visuelle redskaber, som Active Learning-serien består af, både i specialundervisning og i den almindelige matematikundervisning. Jeg har oplevet, at eleverne har fået en bredere faglig forståelse, når de har siddet med matematikredskaberne i hænderne, siger Laila.

Nysgerrige elever

Active Learning-produkterne er udarbejdet og testet i samarbejde med matematiklærere. Feedbacken i hele forløbet har været yderst positiv.

Mange lærere har, grundet den nye skolereform, begrænset tid til selv at udvikle materialer, som tager hensyn til børns forskellige indlæringsbehov, og Active Learning er derfor en kærkommen hjælp i det daglige undervisningsarbejde.

Laila oplever også, at børnene er meget positive over for denne nye måde at lære matematik på:

– Eleverne synes, det er spændende, og det vækker deres nysgerrighed meget, når de skal arbejde på forskellige måder, som Active Learning-serien lægger op til.

Laila udtrykker også stor begejstring over at benytte Active Learning på forskellig vis til forskellige elever:

– Det er vigtigt at tage højde for, at børn lærer forskelligt, og derfor er det vigtigt at arbejde med matematikken på forskellige måder. I min daglige undervisning gør jeg meget ud af at inddrage matematikredskaber. Vi arbejder skiftevis med bogen og i værksteder. Her er det typisk de redskaber, som er med i Active Learning, som vi benytter os af, og især indskolingseleverne synes, at det er sjovt og spændende at arbejde med dem.

 

 

Om Lyreco

Lyreco er førende inden for salg og distribution af kontor- og sikkerhedsprodukter. Virksomheden tilbyder over 11.000 produkter til både store og små, private og offentlige virksomheder og organisationer. Hos Lyreco Danmark, som ligger i Roskilde, er sælgere eksperter i produkterne og kan hjælpe med at træffe det rigtige valg. Alle vores produkter er også tilgængelige i vores webshop. Lyreco findes i dag over hele verden.

www.lyreco.dk

Om Linex

Linex har gamle stolte traditioner og blev i 1935 etableret af den danske civilingeniør Frede Duelund Nielsen. Linex voksede hurtigt og blev på rekordtid en af verdens mest kendte mærker inden for tegneartikler med fokus på præcision og høj kvalitet. Hovedparten af Linex’ produkter bruges på skoler og uddannelsesinstitutioner i hele verden.

Linex blev i 2001 købt af Hamelin, en førende europæisk producent af kontorartikler. Linex’ ånd er ført videre efter de stolte traditioner, og det har været naturligt at udvikle et sortiment med fokus på indlæring af matematiske færdigheder.

www.hamelin.dk

Seneste artikler

 

Styrk dine elevers viden om børn på flugt

På børnerettighedsdagen den 20. november kan skoler sætte fokus på vilkårene for flygtningebørn sammen med Red Barnet. Det sker bl.a. med nye undervisningsmaterialer til alle klassetrin og aktiviteter på skoler i hele landet

Børnerettighedsdagen · 25-08-2017

 
Alle billeder er fra Iselingeskolen – Vordingborg Kommune. Her har man haft fokus på at optimere elevernes toiletforhold.

Skal børnene så bare holde sig?

Hver femte elev synes, at deres skoletoiletter er så ulækre, at de nægter at benytte dem. Men sådan er det ikke længere på Iselingeskolen

Dr. Schutz · 25-08-2017

Elever dyster i nyheder om krop og idealer

Med temaet krop og idealer giver Mediekonkurrencen 2018 6.-10. klasse mulighed for at forholde sig kritisk til de normer og idealer, der får mange unge til at mistrives i jagten på “det perfekte”

Sex og samfund · 25-08-2017

Dekoration i klasselokale med Silent Deco Flexible med verdenskort.

Skru ned for støjen med kreative akustik-miljøer

Vi diskuterer ofte folkeskoleelevers indlæringskurve, men glemmer det afgørende fundament: Kan de høre, det de skal? Nej, siger ekspert i akustik og peger på løsningen

Lydac · 25-08-2017

 
Projekt Sund Skole er et helt nyt EU-støttet projekt, som skal hjælpe de danske skoler, forældre og børn med at gøre sundhed til en vanesag i skolen.

Nyt projekt gør årgang nul til årgang sund

Et helt nyt EU-støttet projekt skal hjælpe både skoler, forældre og børn med konkrete værktøjer til at skabe nye sunde årgange

Projekt Sund Skole · 25-08-2017