Der er bidragter til alle elever, når honningen skal høstes.
Der er bidragter til alle elever, når honningen skal høstes.

Backstage hos bierne

Om sommeren åbner Bybi op for bistaderne på Københavns tage. Her kan elever selv få lov at høste honning

Af: 

Gitte Roe Eriksen, redaktør

Bierne kan lære os meget. Om bæredygtig produktion. Om kommunikation. Om sanselighed, smag, duft og farver. Og om, hvad deres rolle i naturen er, og hvorfor vi skal passe på dem.

Hos Bybi i København kan man komme backstage hos bierne. Her produceres lokal honning i samarbejde med en række samarbejdspartnere, bl.a. har Københavns Kommunes Socialforvaltning støttet projektet ved at give plads til bistader på taget af Københavns Rådhus. Nu serveres de berømte Rådhuspandekager med rigtig rådhushonning!

Bybi har 20 bigårde fordelt over hele København. De fleste står på tagene eller i nærheden af de virksomheder, der samarbejdes med. Herfra flyver bierne ud i byens villahaver, parker, grønne lommer og altankasser og samler nektaren, der bliver til honning.

Honninghøst

Ud over at producere honning så laver Bybi også arrangementer, bl.a. for skoler.

– Faktisk har vi haft lige fra børnehaveklasser op til universitetsklasser, fortæller Penelope Thagaard, Product Manager hos Bybi.

De forskellige arrangementer er årstidsbestemt. Fx høstes der kun honning i perioden fra juni til september. Her bliver der hilst på bierne og skrællet, slynget og tappet honning. Imens fortæller Bybi, hvordan bierne laver honning, og hvad der gør honning fra byen til noget helt særligt.

– Det kan let indgå i en tværfaglig undervisning. Her er alt fra, hvordan et samfund er bygget, biernes arbejdsopgaver, til miljø, fødevareproduktion, matematik i forhold til, hvordan et bistade er bygget op, til hjemkundskab med opskrifter, lyder det fra Penelope Thagaard.

Men også entreprenørskab i forhold til, hvordan man starter en produktion op og prøver at sælge sin honning, kan indgå i undervisningen.

– Det kan kobles på kryds og tværs og tilrettelægges efter både alder og forskellige temaer. Og det er rigtigt spændende at formidle til skoleelever. De er sindssygt modige og nysgerrige, siger Penelope Thagaard.

Bybi har omkring 70 events om året. I forhold til at høste honning så har Bybi bidragter til alle.

Social inklusion

Det Bybi-honningen kan, ud over at skabe det søde, klistre­de stof, er at skabe en fortælling om et produkt, som også tager ansvar på andre punkter. Hjemløse, langtidsledige, asylansøgere og andre udsatte grupper bliver undervist i både biavl, honningproduktion og salg af produkter. Det handler nemlig også om social inklusion. Det er honning med hjertet. Bybi har fx i samarbejde med Dansk Røde Kors oplært asylansøgere i biavl og honningproduktion, og mange af kursusdeltagerne har efterfølgende været frivillige i Bybis honningfabrik.

www.bybi.dk

Seneste artikler

Til kamp mod usunde snacks

Størstedelen af det sukker vi indtager, spiser vi mellem måltiderne. Nu har 155.000 skolebørn i 4.-7. klasse taget kampen op mod sukkeret

GoCook · 04-12-2017

Frisk luft har effekt som et ekstra skoleår

Eleverne klarer sig markant bedre, når luftkvaliteten er i top. Det viser et DTU-forsøg fra Vallensbæk Skole, hvor to lokaler fik monteret et ventilationsloft

Troldtekt · 04-12-2017

Med VR-briller kan unge genopleve sig selv fremlægge – og lære af det.

Klædt på til bedre selvværd

Et nyt samarbejde mellem mobilselskabet Call me og Meptek skal hjælpe danske unge til et større selvværd og til at indfri deres fulde potentiale

Call Me og Meptek · 04-12-2017

Foto: Det Kongelige Teater

Klassisk scenekunst på skoleskemaet

Med nye partnerskabsaftaler får flere børn og unge adgang til kunst og stifter bekendtskab med de klassiske kunstarter

Det Kongelige Teater · 04-12-2017

Med Edulabs læringsportal gøres matematikken til en leg for børnene.

Brøker maskeret som banko, krig, fangeleg og stafet

Folkeskolereformen stiller krav om bevægelse i skolen, og da hverdagen i skolen i forvejen er fyldt med krav og mål, er det oplagt at inddrage bevægelse som en del af den faglige læring

Edulab · 04-12-2017