Skolelever bliver i dag mødt af et arbejdsmarked, hvor teknologi spiller en væsentlig rolle. Derfor er det vigtigt, at inno­vation og entreprenørskab står højt på dagsordenen.
Skolelever bliver i dag mødt af et arbejdsmarked, hvor teknologi spiller en væsentlig rolle. Derfor er det vigtigt, at inno­vation og entreprenørskab står højt på dagsordenen.

Digitale skills for fremtiden

Innovation og entreprenørskab står højt på dagsordenen. Ikke mindst er der fokus på forskellige teknologiske indsatser

På Vedbæk Skole har man taget hul på innovation i udskolingen, og som frontløber i kommunen har skolen en stand på Danmarks Læringsfestival, hvor de bedste (mest spændende) projekter fra landets kommuner kåres under DM i digitale skills.

På skolen har man afsat en pulje ekstra timer til at få innovationsholdet i gang og fået tilført nogle forskellige teknologier, der dels skal give lærerne erfaringer og dels give eleverne inspiration til en anderledes udfordrende form for undervisning.

– Vi har taget eleverne ud af deres klasser og ladet dem opleve virtual reality og 3D-design og fået grundlæggende forståelse for mulighederne med 3D-printere og prototyping som et led i en idéproces. Sammen med kommunens skoleafdeling har vi fået et indtryk af de mange muligheder, og lærerne får samtidig et væsentligt bedre grundlag at udvælge og iværksætte teknologier ud fra, der kan understøtte og anvendes i hverdagen, siger Charlotte Brüchmann, skoleleder på Vedbæk Skole.

Forandringer, vi ikke kender

Innovation og iværksætterinitiativer markerer sig tydeligere i den nye folkeskole, og en række arrangementer har igennem de sidste par år ført til et mere massivt fokus, både lokalt og fra ministeriet. Mange af landets skoler har oprettet innovationslokaler og makerspaces, og mange kommuner organiserer forskellige teknologiske indsatser og inspireres af gode tiltag som coding pirates og an hour of code, ligesom også e-sport og interessen for denne er massivt stigende og udbydes af efterskoler som linjefag.

Disruption

Fokus er på, at robotter i en nær fremtid vil løfte en række af de kendte arbejdsopgaver, og at det vil medføre en forandring af dimensioner, som vi ikke helt kan overskue, men som formodes at blive vidtrækkende. Og her kan folkeskolen spille en stor rolle ved bl.a. at få skabt forståelse for teknologierne og deres disruptivitet, altså hvor store forandringer vil de selvkørende lastbiler betyde for transportsektoren – og på bundlinjen – vil det medføre en forandring af det arbejde, skoleeleverne skal ud i samfundet og udføre?

Afgørende at komme i gang

For Rudersdal Kommune er det af afgørende betydning at komme godt i gang med udbredelsen af teknologier.

– Det er vigtigt at arbejde med det 21. århundred­es kompetencer. Altså de kompetencer, vi forventer, at eleverne vil få behov for i deres fremtid, siger digitaliseringskonsulent for Skole og Familie, Christina Skovgård Petersen.

Kommunen tager udgangspunkt i 21Skills, der er udviklet af Center for Undervisningsmidler (CFU) med henblik på at vejlede undervisere, studerende og elev­er i den pædagogiske sektor i arbejdet med det 21. århund­red­es kompetencer.

– Her er der særligt fokus på læringsaktiviteter, der styrker kollaboration, innovation og it-anvendelse samt elevernes mulighed for at være en del af landsdækkende konkurrence til Danmarks Læringsfestival, uddyber Christina Skovgård Petersen og fortsætter:

– I Rudersdal arbejder vi på en it-strategi version 2.0, hvor 21skills vil være et af vores omdrejningspunkter. I forhold til mål og vurdering så tager vi afsæt i de nøgler, der er udarbejdet både til elever og medarbejdere med det formål at understøtte planlægning af undervisningen, feedback og elevernes egen vurdering.

Det rigtige værktøj

Rigtig mange kommuner arbejder med at etablere maker­space og fablab, og der er en lang række udfordringer og problemstillinger de står over for, og teknologierne er mange og dyre. Så det er vigtigt for den enkelte skole at vælge det rigtige værktøj, både i forhold til den læring, de ønsker at udfolde, men også i forhold til de devices og den it-infrastruktur, der er til rådighed.

Virksomheden RealDream hjælper skoler og kommuner i gang med innovation. Bl.a. udlejer virksomheden et tilpasset makerspace med teknologier som 3D-print og virtual reality, dronefly og robotteknologier med tilhørende tekniske og pædagogiske læringsforløb til elever og lærere.

– Eleverne vil virkelig gerne arbejde med nye teknologier som fx 3D-design, 3D-print, og selv om begreber som idéudvikling og kollaboration er vanskelige at mestre, investerer de gerne energi og arbejde i et projekt, de føler ejerskab over. Det er selvfølgelig en ny og anderledes oplevelse for eleverne, når de får øget ansvar for at planlægge mål og proces, men det produktorienterede projektarbejde giver nogle tydelige rammer, som vi som undervisere skal udfylde fagligt, sammen med elev­erne, lyder det fra Tom Rasmussen fra RealDream.

Fordelen ved at leje et makerspace er, at skolerne får mulighed for at afprøve en række teknologier og didaktiske forløb med eleverne, og de kan se forskellige eksempler på læring med teknologierne. Samtidig får de afprøvet teknologierne i eget miljø, og de får konkret indtryk af, hvilke krav der skal indfries for at få teknologierne i spil. Lærerne opnår fortrolighed med anvendelse af udstyret, og at de kommer godt fra start og får planlagt nogle små simple forløb, de kan håndtere i deres hverdag.

– På den måde undgår skolen en række dyre indkøb, der måske viser sig ikke at komme i brug på skolen. For der er så mange teknologier, som er spændende og relevante, robotter og droner og 3D-printere, laserskærere og læringsapps, og begreber som VR og AR skal behandles og tages ind på linje med kodning og programmering – og ikke bare i et enkelt fag, men bredt på hele skolen, mener Tom Rasmussen.

 

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018