Flere og flere skoler får fysisk aktivitet mikset ind i dansk, historie og matematik, viser en undersøgelse.
Flere og flere skoler får fysisk aktivitet mikset ind i dansk, historie og matematik, viser en undersøgelse.

Bevægelse vinder frem i de boglige fag

På otte ud af ti skoler er der fysisk aktivitet i timerne – også når der er dansk, historie og matematik på skoleskemaet. Det viser en undersøgelse fra Dansk Skoleidræt og TrygFonden

Brøk-volley, ordræs, matematik-stomp og hopstavning. Kreativiteten er stor, når eleverne skal bevæge sig i de boglige fag, og på størstedelen af de danske skoler er der aktive elever i timerne. Hele 81 % af skolerne har integreret bevægelse i fx dansk, matematik og sprog.

Det viser en undersøgelse, der er udarbejdet af Oxford Research for Dansk Skoleidræt og TrygFonden.

Med skolereformen fra 2014 blev bevægelse i undervisningen en realitet på mange skoler. Dengang svarede 57 % af lærerne i en undersøgelse foretaget af Dansk Skoleidræt, at de oplevede “særlige udfordringer” med at få bevægelsen integreret i undervisningen. Men de nye tal vidner om, at der nu er aktivitet i timerne.

Dansk Skoleidræts formand, Finn Kristensen, glæder sig over resultaterne.

– Det er dejligt at se, at de mange initiativer, vi har sat i gang for at skabe bevægelse i de boglige fag, nu giver resultater. Det sikrer ikke alene variation i de længere skoledage. Når eleverne rører sig, styrker det også deres sundhed, læring og trivsel. Det viser forskningen, og det er også tilbagemeldingen fra de mange lærere og pædagoger, vi er i kontakt med rundt om på skolerne, siger han.

Undersøgelsen viser desuden, at 52 % af skolerne arbejder med bevægelse i den understøttende undervisning, og det er ikke kun i timerne, at eleverne får rørt sig. Ifølge undersøgelsen indgår bevægelse som aktive pauser og frikvarterer på 69 % af skolerne.

Om Dansk Skoleidræt

Dansk Skoleidræt (www.skoleidraet.dk) er en landsdækkende idrætsorganisation, som arbejder for at fremme sundhed, læring og trivsel for alle børn i skolen.

Sunde Børn Bevæger Skolen er navnet på Dansk Skoleidræt og TrygFondens samlede program for sundhed, trivsel og læring i bevægelse. Et program, der gennem en aktiv skoledag skal få flere børn og unge til at bevæge sig mere og grundlægge sunde vaner tidligt i livet. Programmet indeholder seks forskellige indsatser. Tilsammen sikrer de en skoledag med kvalificerede bevægelsestilbud – lige fra eleverne går hjemmefra om morgenen, til de forlader skolen om eftermiddagen. Et eksempel på en indsats er Sæt Skolen i Bevægelse, der giver alle lærere og pædagoger mulighed for gratis at hente konkrete idéer til fysisk aktivitet i de boglige fag. Læs mere om Sunde Børn Bevæger Skolen: www.sbbs.info.

Fysisk aktivitet gør børn klogere

En række studier har undersøgt sammenhængen mellem børns faglige præstationer og fysisk aktivitet. De viser bl.a., at:

  • Fysisk aktivitet kan fremme børns faglige præstationer.
  • Der er evidens for, at fysisk aktivitet er godt for hjernen og vores kognitive funktioner (fx hukommelse, opmærksomhed og koncentration).
  • Fysisk aktivitet øger produktionen af hjernens signalmekanismer, så man er mere opmærksom og motiveret.
  • Bevægelse kan fremme sansning og øge indlæringspotentialet.
  • Fysisk aktivitet øger mængden af nerveceller og nervekoblinger (synapser) mellem hjernedelene, hvilket fremmer læring og problemløsning.
  • Motorisk sikre børn bruger mindre energi på almindelig bevægelse og kan derfor frisætte mere energi til kompliceret læring.
  • Motorisk træning og krydskoordination stimulerer hjernebjælken, så den hurtigere kan overføre information fra den ene hjernehalvdel til den anden, hvilket er grundlæggende for skrive- og læsefærdigheder.

Læs mere: www.sundebørnbevægerskolen.dk (under “Gevinster ved fysisk aktivitet”).

Seneste artikler

 

Styrk dine elevers viden om børn på flugt

På børnerettighedsdagen den 20. november kan skoler sætte fokus på vilkårene for flygtningebørn sammen med Red Barnet. Det sker bl.a. med nye undervisningsmaterialer til alle klassetrin og aktiviteter på skoler i hele landet

Børnerettighedsdagen · 25-08-2017

 
Alle billeder er fra Iselingeskolen – Vordingborg Kommune. Her har man haft fokus på at optimere elevernes toiletforhold.

Skal børnene så bare holde sig?

Hver femte elev synes, at deres skoletoiletter er så ulækre, at de nægter at benytte dem. Men sådan er det ikke længere på Iselingeskolen

Dr. Schutz · 25-08-2017

Elever dyster i nyheder om krop og idealer

Med temaet krop og idealer giver Mediekonkurrencen 2018 6.-10. klasse mulighed for at forholde sig kritisk til de normer og idealer, der får mange unge til at mistrives i jagten på “det perfekte”

Sex og samfund · 25-08-2017

Dekoration i klasselokale med Silent Deco Flexible med verdenskort.

Skru ned for støjen med kreative akustik-miljøer

Vi diskuterer ofte folkeskoleelevers indlæringskurve, men glemmer det afgørende fundament: Kan de høre, det de skal? Nej, siger ekspert i akustik og peger på løsningen

Lydac · 25-08-2017

 
Projekt Sund Skole er et helt nyt EU-støttet projekt, som skal hjælpe de danske skoler, forældre og børn med at gøre sundhed til en vanesag i skolen.

Nyt projekt gør årgang nul til årgang sund

Et helt nyt EU-støttet projekt skal hjælpe både skoler, forældre og børn med konkrete værktøjer til at skabe nye sunde årgange

Projekt Sund Skole · 25-08-2017