Trivsel er også lys, lyd og luft

Indeklimaet er en del af det fysiske undervisningsmiljø. Og det bliver presset af helhedsskolen

Af: 

Rasmus Challi, Dansk Center for Undervisningsmiljø

Søde klassekammerater og gode lærere er afgørende for, hvordan Oliver trives i skolen. Men hvis luften i klasselokalet er så dårlig, at han ikke kan koncentrere sig, så påvirkes både trivsel og læring i forkert retning.

Indeklima diskuteres ofte adskilt fra de generelle diskussioner om elevernes trivsel og læring. Hvis vi vil skabe et godt undervisningsmiljø, må vi tænke de fysiske, psykiske og æstetiske forhold sammen, mener Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM. Indeklimaet er en del af det fysiske undervisningsmiljø. Man kan overordnet sige, at indeklimaet består af lys, lyd, luft og temperatur. Indeklimaterminologi og grænseværdier er ikke altid lige letforståelige, og egentlig heller ikke særlig interessante at diskutere i sig selv. Det interessante er derimod indeklimaets betydning for elevernes trivsel, koncentration og læring.

Dårligt indeklima kan koste 1 år

På baggrund af skolernes lovpligtige undervisningsmiljøvurderinger har DCUM analyseret sammenhængen mellem elevernes oplevelse af indeklima, og fagligt udbytte i skolen. Her ser vi, at knap 25% af de adspurgte elever, der oplever et dårligt indeklima har svært ved at koncentrere sig i timerne. For de elever, der oplever et godt indeklima, er det kun omkring 5%, der har svært ved at koncentrere sig i timerne. En rapport fra DTU (Indeklima i skoler – status og konsekvenser) viser, at det tilladte CO2-niveau overskrides i ca. 50% af de danske skoler. I samme rapport nævnes, at en fordobling af ventilationsraten fra et lavt niveau medførte en fremgang i præstationen af skolearbejdet på op til 14%. Populært omregnet svarer det til, at Oliver kan spare op til et helt års skolegang, hvis indeklimaet i klasseværelselokalet er i orden.

Helhedsskolen presser indeklimaet

De skoler, der i forvejen oplever udfordringer med indeklimaet, eksempelvis mangelfuld ventilation, har yderligere udfordringer efter implementering af folkeskolereformen. Der er et øget krav til f.eks. luftskifte, når lokalerne benyttes flere timer om dagen. Eleverne kan risikere at CO2-koncentrationen allerede fra morgenstunden ligger på det maksimale tilladte niveau pga. aktiviteterne dagen før pga. utilstrækkelig luftskifte.

Ændret adfærd er et skridt på vejen

Våde huer, dynejakker og overtøj påvirker CO2-niveauet i klassen i negativ retning. Indeklimaet kan forbedres ved at lave aftaler om adfærd på skolen. Overtøj skal udenfor, lokalerne skal luftes ud osv. Aftalerne skaber samtidig en bevidsthed og ansvarsfølelse hos både elever og lærere omkring vigtigheden af et godt indeklima i skolen. Når det så er sagt, er det værd at notere, at aftaler om ændret adfærd stadig har en begrænset effekt i forhold til eksempelvis et nyt ventilationsanlæg, akustiklofter og solafskærmning. Når man lukker vinduet og påbegynder undervisningen, vil CO2-niveauet i klassen meget hurtigt stige igen.

Gode klassekammerater, gode lærere og gode relationer er vigtige, men indeklimaet må ikke glemmes, når vi taler undervisningsmiljø. Det har stor indflydelse på trivsel og i sidste ende læring.

Hvad består indeklimaet af?

LysforholdeneMængden af dagslys og muligheden for at tilpasse lyset efter rummets opgaver. De primære parametre er lysmængde, lysstyrke, lysfarve samt kontraster og genskin.

LydmiljøetLydforhold i det enkelte rum, imellem flere rum og i forhold til ekstern støj. Tilfredsstillende lydforhold afhænger blandt andet af anvendte materialers lydabsorptionsniveau, efterklangstid og frekvensfordeling.

LuftkvalitetenPrimært CO2-niveau. Påvirkes af ventilation og forureninger fra eksempelvis inventar, overflader og personerne. CO2-målinger indikerer, hvor godt et rum er ventileret.

De termiske forholdTemperatur og luftens hastighed.

DCUM

DCUM er et statsligt videnscenter som har til formål at sikre og udvikle et godt børne- og undervisningsmiljø i Danmark.

Formidler viden og yder rådgivning og vejledning i børne- og undervisningsmiljøspørgsmål.

Udlåner gratis indeklimaloggere, som måler CO2, luftfugtighed, temperatur og støj. Med loggerne kan dagtilbud og skoler få viden om, hvordan tilstanden er i egne lokaler.

www.dcum.dk

Seneste artikler

 
De tre elever fra Unicefs Nationale Rettighedsråd fortalte Folketingets Undervisningsudvalg om, hvordan man kunne sikre en bedre trivsel i skolen. Fra venstre: Mehmet Ûnslüsoy, Sara Khan og Peter Bastian Schjøtt Kjærgaard Jørgensen.

Børneråd giver politikere gode råd om trivsel

Tre børn fra Unicefs Nationale Rettighedsråd mødte i februar Folketingets Undervisningsudvalg for at fortælle politikerne om rådets anbefalinger til en bedre trivsel i skolen

Unicef · 12-04-2018

De fleste rejsebureauer tilbyder at udarbejde et gratis og uforpligtende tilbud på skolerejsen. Det vil næsten være dumt ikke at få en second opinion, lyder rådet fra Alfa Travel.

De billigste skolerejser er langt fra altid bedst

Det er vigtigt, at være opmærksom på, at der ofte er meget begrænset fleksibilitet på de billigste billetter, fremhæver Alfa Travel

Alfa Travel · 12-04-2018

Med et undervisningsforløb hos Arbejdermusset får man indblik i datidens baggårde og det hårde børneliv.

Slaget på Fælleden, børnearbejde eller jul med familien Hansen

En tur på Arbejdermuseet giver historisk indblik for alle skoletrin med udstillinger og fortællinger

Arbejdermuseet · 10-04-2018

Elever fra Byskovskolen i Ringsted med grundlægeren af Skoleglæde.nu, Henrik Leth, på brobygningsdage. Eleverne lærte om trænings betydning for læring og trivsel.

Skoleglæde-koncept med succes

7500 elever og 500 lærere landet over har været igennem Skoleglæde.nu’s forløb for at øge elevers trivsel

Skoleglæde.nu · 09-04-2018

 
– Vi ved, at de fleste unge af forældre med alkoholproblemer føler stor lettelse, hvis en lærer tager kontakt til dem og lader forstå, at de er klar over situationen, siger cand. psych., Lone Schantz Andersen fra Novavi Ung Revers.

Det er svært at spørge til alkohol

Det kan ofte være en udfordring at spørge ind til alkoholvanerne i en familie, hvis man er bekymret eller har mistanke om, at der bliver drukket i hjemmet. Men alle har pligt til at hjælpe børn, der har problemer på hjemmefronten, fordi det kan påvirke de

Novavi Ung Revers · 06-04-2018