Arkivfoto: Fotograf: DGI
Arkivfoto: Fotograf: DGI

Hedelyskolen styrker formen til et nyt skoleår

De ca. 700 elever på Hedelyskolen i Greve kan se frem til et skoleår med høj puls, idræt og sved på panden som DGI Profilskole

Et nyt skoleår står for døren, men allerede den 4. august gik personalet på Hedelyskolen i gang med at blive uddannet til at få pulsen op hos både dem selv og eleverne. Det sker, når de begynder på de første to af seks moduler i forløbet. Sammen med DGI skal først skolen og til september dens SFO arbejde målrettet på at blive certificeret som DGI Profilskole, hvor idræt, leg og bevægelse bliver en naturlig del af skoledagen.

- I løbet af det næste skoleår skal lærere og pædagoger igennem forskellige opgaver og forløb, der styrker dem til at være gode rollemodeller for børn og unge. Det betyder, at de voksne også selv skal hoppe, springe og løbe, ellers oplever man ikke, hvor rart det er at bevæge sig. DGI Profilskoler samarbejder også med familie og idrætsforeninger, og sætter dermed nye standarder for fysisk aktivitet på tværs af skole-, familie- og foreningsliv, siger Charlotte Bruus Dalsgaard, der er projektleder hos DGI.

Find glæden og begejstring

DGI Profilskoler er et landsdækkende koncept, der er udviklet i samarbejde med DGI og Dansk Skoleidræt. Målet er at gøre idræt, leg og bevægelse til en naturlig del af skoledagen, skolereformen stiller krav om 45 minutters bevægelse om dagen. Både skolen og SFO’en skal igennem en række moduler, der sikrer kvalitet og struktur, mens de får pulsen op.

- Vi ved fra forskning, at fysisk aktivitet fremmer læring, også som en integreret del af undervisningen. Men det skal ikke bare være koldbøtter, hvis læringen skal fremmes bedst, skal den fysiske aktivitet være udfordrende, varieret og indebære succesoplevelser. Det er netop det, vi arbejder med i forløbet, så alle bliver i stand til at omsætte teori til praksis, siger Charlotte Bruus Dalsgaard.

Den 4. august gennemførte skolens personale de første to af seks moduler. Det var med en blanding af teori og praksis, hvor også pulsen kom op. De øvrige fire moduler bliver afviklet i løbet af det næste skoleår. SFO’en starter op med dens eget forløb i september.

 

Seneste artikler

 
– Mødet med andre unge med høretab har gjort mig stærkere. At vide, at vi er mange. Det har hjulpet mig til at turde være mig selv, siger 22-årige Katrine Brixen

Alle vil hjælpe, hvis du beder om det

Et efterskoleophold hjalp Katrine Brixen til at acceptere sit høretab, og nu holder hun oplæg på skoler

Comfort Audio · 12-10-2017

Elever får større indblik i erhvervsuddannelserne ved selv at prøve.

Viden er vejen til et kvalificeret uddannelsesvalg

Copenhagen Skills giver en trinvis introduktion til erhvervsuddannelserne for 7., 8., 9. og 10. klasserne

Copenhagen Skills · 12-10-2017

Eleverne kan med en ganske almindelig hængelås sikre løbehjulet mod tyveri.

Få styr på løbehjulene

Lyngsøe har udviklet og designet en række nye løsninger på, hvordan skoleelevernes mange løbehjul let og hurtigt kan parkeres i god orden

Lyngsøe · 12-10-2017

 
Teknikken kan integreres i undervisningen og hjælpe til mere bevægelse.

Digitalt læringsmiddel får bevægelse ind i undervisningen

Undervisningsappen Mapop kombinerer læring, glæde og bevægelse

Miracle · 12-10-2017

Skoleelever er begejstrede for at være i køkkenet og lære om råvarer og madlavning.

Lejrskole med bid i

Nu kan dobbelt så mange elever i fremtiden søge om at komme på MADlejr. Tysk præstegård laves om til madskole

Madlejr · 12-10-2017