En hyldest til Jørn Utzon

Elever kan tage med på en guidet tur online i arkitektens mesterværk – Operahuset i Sydney

Jørn Utzon er verdenskendt for sin arkitektur, og som et led i Utzon Centers aktive arbejde med arkitekturformidling for børn og unge, afholdes i efteråret 2013 løbende workshops for folkeskoler og gymnasieklasser skræddersyet til udstillingen, ‘Jørn Utzon – Arkitektur til Mennesker’.

Udstillingen er opdelt i tre fokusområder og er en hyldest til Jørn Utzon og hans arkitektur – ikke mindst Operahuset i Sydney, der i år kan fejre 40 års jubilæum. I forbindelse med udstillingens afsluttende fokus på Jørn Utzons internationalt anerkendte mesterværk, er Utzon Center indgået i et målrettet samarbejde med operahuset om et større digitalt undervisningsprojekt. Projektet tilføjer i høj grad et ekstra – og bogstaveligt talt internationalt – niveau til Utzon Centers eksisterende formidlingsarbejde inden for arkitektur, kunst og design, der i forvejen opererer under navnet ArchiLab.

Backstage

Efterårets digitale læringsprojekt bygger videre på Operahuset i Sydneys såkaldte ‘Digital Education Programme’, der indtil videre har givet 2.800 australske skoleelever fordelt på 48 skoleklasser i New South Wales mulighed for – digitalt og på tværs af tid og rum – at opleve bygningen og teatrets arkitektur, følge forestillinger direkte, være med backstage samt tage del i workshops, alt sammen direkte fra elevernes egne klasseværelser via moderne digital konferenceteknologi.

Operahuset stiller således værter med individuelle specialer og ansvarsområder til rådighed, som underviser og guider eleverne online og viser dem steder i operaen, man på grund af sikkerhed eller pladsmangel normalt slet ikke må eller kan få adgang til som fysisk besøgende skoleklasse.

Det dansk-australske samarbejde mellem Utzon Center og Operaen i Sydney bringer nu dette undervisningsprojekt ud over de australske landegrænser til danske skoleelever, og formålet er klart: at facilitere en række undervisningssessioner med danske skoleklasser, der befinder sig langt væk fra det australske kontinent, og dermed give nogle af vores skoleelever muligheden for at opleve Jørn Utzons storslåede verdensarkitektur helt tæt på og bag om, uden at de behøver rejse til den anden side af jorden.

TV og web-cam

Selve setup’et er i sig selv ganske simpelt. En TV-skærm, et web-kamera, en internetforbindelse og et videokonference-system til at skabe et direkte online link, er alt, der behøves for at etablere en interaktiv forbindelse, hvor elever, lærere og operaens repræsentanter kan se og høre hinanden, udveksle spørgsmål og svar og løse kreative opgaver sammen. En helt ny undervisnings- og indlæringsform, der udvider horisonter og sprænger de begrænsninger fysiske afstande normalt sætter.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018